محدودیت دامنه نوسان؛ مرهمی موقت اما خطرناک!

کارشناس بازار سرمایه گفت: از معاملات امروز مشخص است که در صورت عدم حمایت یکپارچه حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در روز های آینده از بازار شاهد کاهش شدیدتر حجم و ارزش معاملات و هیجانی‌تر شدن بازار و سنگین‌تر شدن صف‌های فروش خواهیم بود. ضمنا این کاهش دامنه نوسان اختلالاتی در معاملات فعالان حوزه آپشن ایجاد می‌کند که می‌تواند تبعات سنگینی برای این فعالین داشته باشد!

هابیل خاوری در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص تاثیر محدودیت دامنه نوسان معاملات بیان کرد: در پی حملات دیشب ایران به اسرائیل شورای عالی بورس تصمیم گرفت  دامنه نوسان معاملات را  محدود کند. نوسان در کلاس‌های دارایی مختلف بازار سرمایه به ترتیب:
سهام در بورس، فرابورس و بازار پایه: ۱درصد
اوراق درآمد ثابت از قبیل اخزا، مرابحه، مشارکت: ۵درصد
صندوق‌های سهامی، مختلط و اهرمی: ۲ درصد
صندوق‌های درآمد ثابت و کالا(طلا و زعفران): ۱۰درصد
گواهی‌های سپرده کالایی(سکه، زعفران و ...): ۵درصد و آپشن‌ها: بدون محدودیت رسید.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما سوال مهمی که از اعضای شورای عالی بورس ، سازمان بورس و کمیته پایش ریسک سازمان بورس باید پرسید این است که این کاهش دامنه نوسان مرهمی موقت برای جلوگیری از ریزش است!! هرچند که تقریبا کل بازار امروز منفی بود! مورد دیگر این که زمانیکه خروجی جلسه بالاترین رکن بازار سرمایه و تصمیم نهایی شورای عالی بورس این نتیجه‌گیری باشد تکلیف باقی زیرمجموعه‌ها مشخص است که هیچ گونه برنامه‌ای برای مقابله با ریسک‌های مختلف بازار نداریم، ما نتوانستیم اثر یک نامه نرخ خوراک را رفع کنیم؛ چطور میخواهیم اثر جنگ مستقیم را رفع کنیم؟

خاوری ادامه داد: سوال دیگری که مطرح می شود این‌ است که کم کردن دامنه نوسان قرار است چه حمایتی از بازار انجام دهد؟ ایا تغییری در روند معاملات انجام میدهد؟ ایا باعث استقبال خریداران برای تعادل بازار می‌شود، آن هم در این شرایط نابسامان سیاسی؟ شاید در نگاه اول این کاهش دامنه کار خوبی باشد و بگوییم جلوی ضررهای سنگین را میگیرد؛ ولی به چه قیمتی؟

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند روزهای آتی بازار سرمایه گفت: از معاملات امروز مشخص است که در صورت عدم حمایت یکپارچه حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در روز های آینده از بازار شاهد کاهش شدیدتر حجم و ارزش معاملات و هیجانی‌تر شدن بازار و سنگین‌تر شدن صف‌های فروش خواهیم بود. ضمنا این کاهش دامنه نوسان اختلالاتی در معاملات فعالان حوزه آپشن ایجاد می‌کند که می‌تواند تبعات سنگینی برای این فعالین داشته باشد!

وی در خاتمه اظهار کرد: بنظر می‌رسد ساده‌ترین تصمیم، محدودیت دامنه نوسان بوده است، امیدوارم که به صورت موقت، برای خرید زمان بیشتر برای هماهنگ‌سازی نهادهای حامی بازار سرمایه و ایجاد آرامش روانی در بازار باشد، اما اگر تصمیم و استراتژی خاصی  پشت این تصمیم شورای عالی بورس نباشد، اوضاع را صرفا وخیم‌تر کرده ایم. بنظر بنده تمامی بازارها منتظر یک بازی پینگ پونگی هستند و منتظر واکنش طرف مقابل و همین موضوع کار را مقداری سخت میکند. بهتر بود به جای محدودیت دامنه نوسان، بورس موقتا تعطیل می‌شد و در چند روز تعطیلی بازار سرمایه، هم از ابهام شرایط کاسته می‌شد و هم جلساتی با نهادهای حمایتی بازار و حقوقی‌ها برگزار می‌گردید تا بعد از بازگشایی، با یک حمایت قاطعانه از بازار سرمایه اعتماد سرمایه‌گذاران تقویت شود. محدودیت دامنه نوسان معاملات برای مدت کوتاه نشان داد بازار سرمایه اولویت هیچ نهادی نیست و سیاست‌گذاران و متولیان بازار سرمایه برنامه مشخصی برای حمایت از این بازار ندارند.

کد خبر 37741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =