بورس را به حال خود رها کنید/سایه ریسک‌های ناتمام بر بازارسرمایه 

کارشناس بازار سرمایه گفت: سوال اساسی اینجاست که با وجود ارزنده بودن بسیاری از سهم‌ها، چرا شاهد ورود پول به بازارسرمایه نیستیم؟ پاسخ این سوال در بسیاری از ریسک‌های سیستماتیک است که بر سر بورس سایه افکنده و توان رشد بازار را گرفته است. 

محمدرضا اعلمی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیدار بورس گفت: همچنان شاهد روند منفی شاخص کل و حجم کم معاملات هستیم؛ همچنین شاخص کل به محدوده‌ی حمایتی ضعیف ٢ میلیون و ٥٣ هزار تا ٢ میلیون و ٥٨ هزار واحدی واکنش مثبت نشان داد، ولی با این حال سیگنال قوی برای برگشت روند بازار دریافت نکردیم، این در حالی است که بسیاری از سهم‌های بنیادی بازار برای خرید ارزنده هستند. 

او در ادامه افزود: حال سوال اساسی اینجاست که با وجود ارزنده بودن بسیاری از سهم‌ها، چرا شاهد ورود پول به بازارسرمایه نیستیم؟ پاسخ این سوال در بسیاری از ریسک‌های سیستماتیک است که بر سر بورس سایه افکنده و توان رشد بازار را گرفته است. 

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: ریشه اکثر ریسک‌ها را می‌توان  اقتصاد دستوری دانست؛ البته در گذشته نیز بازار درگیر یک نوع اقتصاد دستوری بوده است، اما آن چیزی که حال بازار را از گذشته متمایز کرده، عدم اعتماد عمومی به بازارسرمایه است؛ اعتمادی که می‌شد با آموزش‌های فراگیر و کار رسانه‌ای به سرمایه‌گذاران برگرداند.

اعلمی خاطرنشان کرد: عدم توجه مسئولان کلان اقتصادی به نقش مهم بورس در کنترل تورم سبب شد با به‌کارگیری دیگر سیاست‌های پولی به دنبال مهار تورم باشند؛ غافل از این که با فریز شدن بازار ثانویه، بازار اولیه نیز دچار رکود خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: از آنجا که اکثر سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هستند و این سوگیری سبب می‌شود که پول خود را به سمت بانک‌ها سرازیر کنند، حال آن که خود می‌دانند که جهش تورمی پیش رو، سبب از بین رفتن سرمایه آنها می شود؛ همچنین جهش تورمی که به واسطه کسری بودجه ٤٤١ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه و نحوه سرکوب نرخ ارز و نوع سیاست‌های پولی بانک مرکزی در آینده‌ای نه چندان دور دامنگیر مردم می‌شود؛ بنابراین همان فرمول قدیمی خرید دارایی در اذهان عمومی شکل می‌گیرد.

به گفته اعلمی؛ بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو تبدیل به گزینه‌های متداول سرمایه‌گذاری شده؛ ولی بورس همچنان مغفول مانده است!

او افزود: بازاری که به خاطر نوع کارکردش می‌تواند سبب جهش تولید شود، به نفع بازارهای دیگر که زودتر اثرات تورمی را جبران می کنند، کنار گذاشته شده است!

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه نشان داده که نهایتا بنیاد بازار است که حرف آخر را می‌زند و احتمالا بعد از یک دوره، شاهد رونق بازار و رشد آن خواهیم بود. 

او بیان داشت: اکثر کارشناسان با ارزنده شدن سهم‌ها، پیشنهاد خرید می کنند، ولی شخصا معتقدم می‌توان گران خرید و گران‌تر فروخت. سرمایه‌گذاران سهامی را می خرند که نسبت به آتی خود ارزان است؛ این سبک از خرید که به خرید در سطوح بالایی قیمت معروف است به سرمایه‌گذاران کمک می کند که برای سرمایه‌گذاری خود، ارزش زمانی پول را در نظر بگیرند و با مثبت شدن کلیت بازار، وارد بازار شوند. برای به کار بستن این نوع خرید باید روی ویژگی‌های کانسلیمی سهام خود تمرکز کرد تا بتوان در این روش با موفقیت همراه بود.

اعلمی در پایان گفت: باتوجه به بحث MARKET DIRECTION که یکی از الزامات استراتژی کانسلیم است، به نظر می‌رسد که فعلا بازار سرمایه، بازار ضعیفی است که انرژی لازم را برای رشد ندارد و در چنین شرایطی باتوجه به قیمت بالای مسکن و همچنین خودرو، احتمالا قوت گرفتن بازار طلا خواهیم بود.

کد خبر 37646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =