رشد بازار سرمایه نیازمند نظر مثبت و عزم جدی بازارساز

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بایستی نظر مثبت و عزم جدی جهت تغییر روند را داشته باشد تا بتواند بستر مناسبی جهت جذب نقدینگی ایجاد کند.

مسعود مهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: بازار سرمایه تا قبل از تنش‌های سیاسی و شروع جنگ مستقیم و تغییر در شرایط ژئوپلیتیک منطقه از نیمه اردیبهشت ١٤٠٢ در یک روند نزولی فرسایشی قرار گرفته بود و در این مدت هم دستخوش تصمیمات خلق‌الساعه و سیاست‌های انقباضی دولت و رکود سنگین حاکم بر بازارها و البته بیشتر مخالف رشد تولید و به تبع آن بازار سرمایه قرار گرفت. مواردی از جمله افزایش نرخ بهره بین بانکی، انتشار اوراق ۳۰ درصدی، ادامه دار بودن قیمت‌گذاری دستوری‌ و... موارد باعث خروج مستمر پول حقیقی از بازار و افت محسوس ارزش معاملات سهام و پایین آمدن قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها گردید؛ تا حدی که با توجه به افزایش نرخ دلار، ارزش دلاری بازار سرمایه به پایین حالت چند سال اخیر رسیده بود و به نوعی ارزندگی بورس تهران بیشتر نمایان شد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما در این بین با فروکش کردن التهابات و ثبات شرایط سیاسی و چشم انداز بهتر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و از طرفی رشد نرخ دلار که یکی از مولفه‌های مهم تاثیرگذار در تغییر روند است و همچنین رشد اخیر قیمت‌های جهانی، همچنان هر از گاهی شاهد نوسانات و هیجانات مثبت زودگذر در بازار سرمایه هستیم. می توان گفت یکی از دلایل عمده و مهم این وضعیت، "عدم اعتماد" سرمایه‌گذاران به بورس تهران است، چرا که بواسطه نبود اعتماد نمی‌توان شاهد ورود نقدینگی به سمت بازار بود و این حالت پایدار خواهد ماند؛ مگر با اصلاح تصمیماتی که در چند ماه اخیر و پی در پی بر پیکر بی جان بورس ضربه زده است.

مهدیان در خصوص راهکارهای کمک به بهبود وضعیت بازار گفت: راهکارهای گره‌گشا مواردی همچون کاهش نرخ بهره بین بانکی، کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد، رایزنی برای عدم قیمت‌گذاری دستوری صنایع و البته تصمیمات حمایتی از نوع افزایش ضریب اعتباری کارگزاری‌ها که میتواند باعث افزایش حجم معاملات و محرک به حساب آید، از طرف دیگر حمایت‌ها بایستی عملیاتی و مستمر باشد تا رسیدن به نتیجه، هر چند کوتاه مدت.

او ادامه داد: همچنین بازارساز بایستی نظر مثبت و عزم جدی جهت تغییر روند را داشته باشد تا بتواند بستر مناسبی جهت جذب نقدینگی ایجاد کند، چراکه به لحاظ ارزندگی و حتی موقعیت تکنیکالی با توجه به عقب ماندگی نسبت به سایر بازارها، بورس تهران می تواند در صورت عملی شدن موارد ذکر شده، تا انتهای سال بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران کند.

کد خبر 37784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =