سوالات پر تکرار صندوق اهرمی بیدار

پذیره‌نویسی صندوق اهرمی بیدار با نماد «بیدار» شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.


۱⃣ _ تفاوت صندوق سهامی اهرمی با سایر صندوق‌های سهامی چیست؟ 
صندوق‌های اهرمی این امکان را فراهم می‌سازند تا سرمایه‌گذار با استفاده از اهرم مالی، با مبلغ کمتری از سرمایه، بسته به درجه اهرم صندوق، بازده چندبرابری نسبت به بازار سهام کسب نماید. 

۲⃣ _ تفاوت واحدهای ممتاز و عادی در صندوق اهرمی چیست؟  
واحدهای عادی این صندوق به لحاظ کسب بازده مشابه صندوق درآمد ثابت عمل می‌کنند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها با ریسک ناچیز همراه است. این در حالی است که واحدهای ممتاز این صندوق واحدهایی پرریسک‌تری هستند و با توجه به وجود اهرم مالی، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در این واحدها با بازده و نوسانات چندبرابری نسبت به بازار سهام مواجه شود. 

۳⃣ _ در روز شنبه مورخ ۲ تیرماه ۱۴۰۳، کدام یک از واحدها (ممتاز یا عادی) پذیره‌نویسی می‌شود؟  
در تاریخ فوق ابتدا واحدهای ممتاز تا سقف مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی شده و متعاقباً پس از صدور مجوز فعالیت صندوق، صدور واحدهای عادی نیز آغاز خواهد شد.


۴⃣ _ نرخ سود واحدهای عادی صندوق و دوره شکست آن چقدر است؟
نرخ سود موثر سالانه واحدهای عادی صندوق، بسته به شرایط بازار سهام، از حداقل نرخ ۳۶.۳ درصد تا حداکثر ۳۹.۸ درصد بدون دوره و نرخ شکست در نوسان است.

٥_ مزیت پذیره‌نویسی در صندوق اهرم بیدار چیست؟
با توجه به میانگین حباب ۱۳ درصدی در پنج صندوق اهرمی فعال، امکان سرمایه‌گذاری بدون حباب و کسب منفعت از حباب احتمالی پس از گشایش نماد پس از پایان پذیره‌نویسی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.

٦_ فاصله بین زمان پذیره‌نویسی و گشایش نماد و شروع معاملات ثانویه چقدر است؟ 
پس از پایان پذیره‌نویسی و اخذ مجوز فعالیت که پیش‌بینی می‌شود بین دو تا چند هفته به طول انجامد، نماد گشایش خواهد یافت.


۷⃣ _ در طول دوره بسته بودن نماد، ریسک کاهش قیمت صندوق به دلیل نوسانات بازار سهام چگونه قابل مدیریت است؟
پس از پایان پذیره‌نویسی و تا زمان اخذ مجوز فعالیت و گشایش نماد، منابع جذب شده صندوق در حساب ویژه‌ای با حداکثر سود ثابت نگهداری می‌شود، لذا در طول دوره بسته بودن نماد، ریسک نوسانات سهام متوجه سرمایه‌گذار نیست.

۸⃣ _ چرا سرمایه‌گذار دچار خواب سرمایه بشود؟ آیا بهتر نیست روز بازگشایی صندوق را خرید؟ 
در زمان پذیره‌نویسی، واحدها به مبلغ اسمی و بدون حباب به فروش می‌رسند، در حالی که پس از گشایش نماد، قیمت بر اساس عرضه و تقاضا کشف شده و احتمال دارد با تشکیل حباب قیمت مانند سایر صندوق‌ها، امکان خرید بدون حباب صندوق میسر نشود.

۹⃣ _ آیا در شرایط فعلی بازار، سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی پرریسک نیست؟
پس از پایان پذیره‌نویسی، منابع جذب شده لزوماً به صورت یکجا وارد بازار سهام نمی‌شود؛ بلکه به صورت تدریجی و متناسب با شرایط بازار صرف خرید سهام می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد سهام ارزنده در شرایط رکودی، به مرور خریداری شود تا در تغییر روند بازار، موجب انتفاع فزاینده سرمایه‌گذاران گردد.

١٠ _ چگونه می‌توان در پذیره‌نویسی صندوق اهرم بیدار شرکت نمود؟ 
پذیره‌نویسی در روز شنبه مورخ ۲ تیر ۱۴۰۰ در نماد «بیدار» انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق همه کارگزاران بورسی، مانند سایر نمادها به مبلغ دلخواه اقدام به پذیره‌نویسی در نماد «بیدار» نمایند.

۱⃣۱⃣ _ استراتژی سرمایه‌گذاری در اهرم بیدار چیست؟
حدود ۹۰ درصد از پرتفوی صرف خرید سهام با همبستگی با شاخص کل شده و حدود ۱۰ درصد به صورت فعال متناسب با شرایط بازار صرف خرید سهام و سایر اوراق بهادار با ظرفیت رشد بیش از شاخص کل می‌شود.

١٢_ آیا می‌توان با فروش سهام یا صندوق سهامی یا صندوق با درآمد ثابت در پذیره‌نویسی اهرم بیدار شرکت کرد؟ 
بله، با توجه به زمان تسویه صندوق اهرم بیدار (T+۲)، می‌توان با منابع حاصل از فروش هر کدام از اوراق بهادار مورد اشاره، در پذیره‌نویسی اهرم بیدار شرکت نمود.

١٣_ کف و سقف مبلغ پذیره‌نویسی در واحدهای ممتاز و عادی چقدر است؟
کف سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی و ممتاز مبلغ ۱۰ هزار ریال معادل هزار تومان بوده و سقف سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز مبلغ ۴،۹۰۰ میلیارد ریال معادل ۴۹۰ میلیارد تومان و سقف سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال معادل هزار میلیارد تومان است.

١٤ _ آیا پذیره‌نویسی صندوق اهرمی به بازار آسیب میرساند؟  
پذیره‌نویسی صندوق باعث خروج‌ پول از بازار نمی‌شود چون منابع جذب شده، صرف خرید سهام از بازار می‌شود  - بر خلاف عرضه اولیه که منابع از بورس خارج می‌شود.
 

کد خبر 37895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =