نگاهی به اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه "سلیم"

بر اساس بهای تمام شده در پایان سال مالی ۱۴۰۲، ارزش شرکت سرمایه‌گذاری سلیم ۲۴۵۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین ارزش بازار بر اساس قیمت روز بازگشایی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش بیدار بورس، اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام «سرمایه‌گذاری سلیم» در نماد "سلیم" امروز در فرابورس ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نماینده مدیرعامل ایران‌ خودرو سیاست گروه صنعتی ایران خودرو را وارد کردن شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سرمایه دانست و گفت: حدود ۶۷ شرکت غیر بورسی در زیرمجموعه ایران خودرو وجود دارد که هدف ما عرضه اولیه آن‌هاست.

امیر چراغعلی در خصوص سرمایه‌گذاری سلیم نیز گفت: در مجموعه سلیم جنس سهامداری دلیل جدی برای عرضه اولیه بود. نکته دوم نیز موضوع اهمیت سلیم در شرکت‌های حاضر در پرتفوی است.

به گفته وی شرکت‌های این مجموعه در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو اهمیت بالایی دارند که توجه به سرمایه‌گذاری سلیم را دوچندان می‌کنند.

نکته آخر نیز فضای کسب‌وکار صنعت خودرو است که در این ۱۰ سال، عمده شرکت‌های این صنعت شرایط خوبی ندارند اما با مدیریت خوب و حمایت‌های ایران خودرو، ضمن سودآوری و افزایش ثروت، پروژه‌های خوبی در بحث داخلی سازی برخی محصولات در مجموعه سلیم انجام شده است.

نماینده مدیرعامل ایران‌ خودرو در ادامه با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری سلیم سه حوزه اصلی در فعالیت دارد، افزود: این حوزه‌ها شامل شرکت‌داری، سرمایه‌گذاری در سهام و سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌های مالی است. سهامدار عمده این شرکت، مجموعه ایران خودرو دیزل است. مقایسه شرکت سلیم با سایر شرکت‌های گروه ایران خودرو به لحاظ سودآوری نشانگر آن است که این شرکت از بالاترین سود برخوردار بوده و بازدهی بالایی داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سلیم در این نشست با مروری بر تاریخچه شرکت گفت: سلیم در سال ۱۳۸۳ ثبت و تاسیس و در سال ۱۳۹۸ به عنوان نهاد مالی در سازمان بورس ثبت شد. در سال گذشته نیز در فرابورس پذیرش و درج شد.

عرفان معماریان افزود: دو شرکت زیرمجموعه گروه هلدینگ اصلی سلیم در فرابورس پذیرش و درج شده  که یکی از این شرکت‌ها یعنی گوهر فام  با نماد "شفام" در فروردین ماه جاری عرضه اولیه شد. دومین شرکتی که عرضه خواهد شد نیز سرمایه‌گذاری سلیم است که حوزه فعالیت آن سرمایه‌گذاری در سهام و ساخت قطعات خودرو است.

نگاهی به اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه "سلیم"

وی افزود: بر اساس بهای تمام شده در پایان سال مالی ۱۴۰۲، ارزش شرکت سرمایه‌گذاری سلیم ۲۴۵۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین ارزش بازار بر اساس قیمت روز بازگشایی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در ادامه در خصوص وضعیت مالی این شرکت، گفت: بازدهی و عملکرد سلیم نشان می‌دهد که سود خالص هر سهم این شرکت در سال گذشته ۸۰۴ میلیارد تومان بوده است. سود هر سهم این مجموعه نیز سال گذشته ۲۵۷ تومان بوده است.

معماریان، شرکت‌های تابعه این مجموعه را ایمن خودرو شرق، گوهر فام، ترنیان سهم و قند ثابت خراسان معرفی کرد و افزود: ایمن خودرو شرق شرکت ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری سلیم است. علاوه بر این ۷۵ درصد گوهر فام،۱۰۰ درصد ترنیان سهم و ۲۰ درصد قند ثابت خراسان متعلق به سلیم هستند.

**استراتژی و برنامه‌های آتی شرکت

به گفته مدیرعامل سلیم، برنامه‌های آتی این شرکت شامل بهینه‌سازی پرتفوی بورسی، پذیرش شرکت‌های غیر بورسی در فرابورس، انجام اصلاحات ساختاری در شرکت‌های تابعه از طریق افزایش سرمایه و انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته است.

در بخش دیگری از نشست خبری شرکت سرمایه‌گذاری سلیم، میثم بلگوریان نماینده ارزش‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید لوتوس پارسیان، جزییات #ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری سلیم را تشریح کرد و گفت: ترکیب پرتفوی این مجموعه نشان می‌دهد که ۴۳ درصد خودرو، ۲۸ درصد محصولات شیمیایی، ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها، ۱۲ درصد قند و شکر و ۲ درصد سایر صنایع است.

گزارش ارزش‌گذاری، مربوط به ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری و یک روز پس از عرضه اولیه گوهر فام است که بر اساس آن ارزش روز پرتفوی شرکت حدود ۲۶۲۰ میلیارد تومان است.

ارزش‌گذاری دو شرکت ایمن خودرو و ترنیان سهم نیز در این فرآیند انجام شده است.

نگاهی به اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه "سلیم"

روش‌های ارزش‌گذاری سهام این مجموعه با مدل جریانات نقدی آزاد حقوق صاحبان سهام، مدل تنزیل سود تقسیمی و مدل نسبی با استفاده از نسبت پی بر ای انجام شده است.

ارزش پرتفوی غیر بورسی سلیم ۲۵۵۰ میلیارد تومان است و نهایتا ارزش خالص دارایی‌های سلیم ۴۹۹۰ میلیارد تومان برآورد شده که به ازای هر سهم ۱۵۹۶ تومان برآورد شده است.

در نهایت ارزش کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری سلیم ۳ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان و ارزش هر سهم آن ۱۱۱۷ تومان برآورد شده است.

کد خبر 37954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =