هیجانی ناشی از امید به تغییرات اقتصادی

کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، تحت تاثیر امید به تغییرات اقتصادی، فضای بازار سرمایه هم مثبت شد و ارزش معاملات افزایش یافت؛ اما واقعیت این است که فعلاً تغییری در شرایط اقتصادی کشور ما رخ نداده و هر تغییری منوط به روی کار آمدن تیم اقتصادی دولت جدید خواهد بود و این امر هم حدود دو ماهی زمان خواهد برد.

اشکال چهره نگار، عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: همانطور که مستحضر هستید در چند وقت اخیر، اتفاقاتی(شهادت آقای رئیسی و برگزاری انتخابات) در فضای سیاسی کشور رخ داده که روی بازار سرمایه هم اثرگذار بوده است. بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، روز شنبه شاهد هیجان مثبت در بازار سرمایه و افزایش تقاضا و رشد این بازار بودیم؛ اما این هیجان به سرعت فروکش کرد و همپای تقاضا، شاهد افزایش عرضه‌ها نیز بودیم. 

کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته اینجاست که بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، تحت تاثیر امید به تغییرات اقتصادی، فضای بازار سرمایه هم مثبت شد و ارزش معاملات افزایش یافت؛ اما واقعیت این است که فعلاً تغییری در شرایط اقتصادی کشور ما رخ نداده و هر تغییری منوط به روی کار آمدن تیم اقتصادی دولت جدید خواهد بود و این امر هم حدود دو ماهی زمان خواهد برد.

چهره‌ نگار در ادامه با اشاره به تبعات افزایش نرخ بهره در ماه‌های گذشته، گفت: به هر حال در چند ماه اخیر نرخ بهره به شدت افزایش داشته و این رویداد در کنار تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق، تبعاتی به همراه خواهد داشت. فارغ از آنکه چه تیمی سکان اقتصاد کشور را به دست خواهد گرفت، آثار افزایش نرخ بهره را در نیمه دوم سال شاهد خواهیم بود. افزایش نقدینگی، منجر به افزایش تورم و بالتبع افزایش نرخ ارز خواهد شد. این شرایط حتما بازار سرمایه را هم متاثر خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: قاعدتاً در دو ماه پیش رو (تا زمان روی کار آمدن دولت جدید) تغییر خاصی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد و احتمالاً بازارها کماکان حالت رکودی خواهند داشت. ضمن اینکه آقای پزشکیان در این دو ماه، قدرت تصمیم گیری خاصی ندارند و نمی‌توان انتظار حرکتی از ایشان در راستای بهبود وضعیت بازار سرمایه یا اقتصاد کشور را داشت. در چنین شرایطی نمی‌توان صنعت خاصی را هم به عنوان صنعت پیشرو بازار سرمایه در کوتاه مدت معرفی کرد!

کد خبر 37959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =