پالس‌های مثبتی برای افزایش خوش‌بینی به رشد بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به خبرها و خوش‌بینی به افزایش حاشیه سود صنایع که طی یک‌سال اخیر دستخوش کاهش شده بود؛ می‌توان امیدوار بود صنعت خودرو، پتروشیمی و پالایشی بعنوان لیدرهای بازار، حرکت بازار سرمایه را استارت بزنند و تا پایان سال، شاهد رشد دلچسب این بازار باشیم.

حمیدرضا جیهانی، مدیرعامل کارگزاری سپهر باستان در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص وضعیت بورس بیان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای تحلیل بازار سرمایه مورد بررسی قرار داد، ریسک‌های سیستماتیک بازار است. به هر حال از نیمه دوم سال گذشته شاهد برخی اتفاقات و رویدادهای منطقه‌ای هستیم که روی بازارهای اقتصادی ما و به تبع آن، بازار سرمایه کشور ما هم اثر داشته است‌.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در چندماه اخیر نیز با توجه به شهادت رئیس جمهور و برگزاری انتخابات و سردرگمی فعالان اقتصادی بابت آینده اقتصادی و سیاسی کشور، ابهام بر سر بازار بازار سرمایه سنگینی می‌کرد. این اتفاقات منجر به اصلاح سنگین بازار سهام شد و مولفه‌های تحلیلی تحت تاثیر قرار گرفت. البته بخشی از رخوت بازار سرمایه ناشی از بلاتکلیفی بر سر اعضای کابینه و رویکردهای اقتصادی دولت چهاردهم است و ظرف چندروز آینده، از این ابهامات کاسته خواهد شد.

جیهانی ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سهام، گفت: با توجه به منفی‌های چند هفته گذشته، بازار از منظر نسبت P به E به کف تحلیلی رسیده و پتانسیل زیادی برای رشد دارد و اکثر سهم‌ها، برای خرید جذاب‌اند؛ اما تا ریسک‌های سیستماتیک از بازار سرمایه رخت برنبندد، نمی‌توان انتظار تغییر روند یا حرکت خاصی در بورس داشت.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر، نیاز بود برخی ابهامات و مشکلات در مورد صنایع بورسی، برطرف شود. از سویی، اظهارات مدیرعامل گروه سایپا در مجمع و همچنین اطلاعیه وزارت صمت در مورد افزایش نرخ خودروهای داخلی و حذف برخی خودروها از قیمت‌گذاری دستوری، موجب تحرکات مثبتی در گروه خودرویی شد. از سوی دیگر، خبر رسمی ابطال مصوبه نرخ خوراک و گاز صنایع (این مصوبه در اردیبهشت‌ماه ١٤٠٢ منجر به سقوط بازار سرمایه شده بود) اتفاق خوشایندی بود که روی سودآوری شرکت‌های بورسی هم تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به این خبرها و خوش‌بینی به افزایش حاشیه سود صنایع که طی یک‌سال اخیر دستخوش کاهش شده بود؛ می‌توان امیدوار بود صنعت خودرو، پتروشیمی و پالایشی بعنوان لیدرهای بازار، حرکت بازار سرمایه را استارت بزنند و تا پایان سال، شاهد رشد دلچسب این بازار باشیم.

کد خبر 38056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =