بورس در انتظار خبرهای امیدبخش

در لایحه‌ی بودجه ی ۱۴۰۱ نکات مثبتی به نفع بازار سرمایه دیده می شود. برای مثال حذف ارز ترجیحی، نرخ تسعیر ارز و... که می تواند به بازار کمک کند. به نظر می رسد بازار سرمایه بعد از مدت کوتاهی از شوک اثار منفی بودجه خارج شود و بتواند عقب ماندگی خود از دلار و سایر بازارها را جبران کند.  

محمدحسین کیانی، کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه با بیان اینکه این روزها حال بازار سرمایه کشور و سهامداران مظلوم بازار سرمایه اصلا خوب نیست به بیداربورس گفت: بازاری که همواره به دولت به شکل های مختلف کمک کرده است تا کسری بودجه خود را پوشش دهد این روزها به حال خود رها شده است و ریسک های متعددی به آن تحمیل می شود.
وی افزود: در هفته های گذشته عمده ریسک بازار سرمایه ابهام در نتیجه مذاکرات سیاسی برجام و مشخص شدن آینده سیاسی کشور بود. اما در آغاز این هفته با منتشر شدن لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط دولت جدید متاسفانه بار دیگر شاهد این هستیم که از جیب سهامدران صنایع پیشروی کشور در جهت پوشش هزینه های کشور و دولت هزینه شده است.
کیانی یکی از نکات منفی و تاثیر گذار بودجه بر بازار سرمایه این چنین عنوان کرد:  تعیین نرخ گاز سوخت صنایع فولادی، پالایشی و یوتیلیتی معادل نرخ سوخت شرکت های پتروشیمی می باشد. یکی دیگر از موارد مطرح شده در لایحه ی بودجه ۱۴۰۱، حق انتفاع دولت در معادن و بهره مالکانه است. دولت پیشبینی درآمد حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی را از معادن برای سال آینده داشته است. این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۰ این عدد ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.  
این تحلیل گر بازار سرمایه گفت: در ماه های اخیر حجم بالای فروش اوراق درآمد ثابت توسط دولت و الزام نهادی حقوقی فعال در بازار سرمایه برای خرید این اوراق باعث خروج پول از بازار سرمایه شده است. همچنین نرخ سود اوراق خزانه اسلامی در ماه های اخیر با رشد آرام به محدوده ی ۲۴ درصد رسیده است.
کیانی گفت: اما از سوی دیگر، در لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۱ نکات مثبتی هم به نفع بازار سرمایه دیده می شود. برای مثال حذف ارز ترجیحی، نرخ تسعیر ارز و... و. می تواند به بازار کمک کند. به نظر می رسد بازار سرمایه بعد از مدت کوتاهی از شوک اثار منفی بودجه خارج شود و بتواند عقب ماندگی خود از دلار و سایر بازارها را جبران کند.  
کیانی در پایان گفت: چه از لحاظ تکینکالی و چه از لحاظ بنیادی کف قیمتی بازار در حوالی یک میلیون ۳۱۰ الی یک امیلیون ۳۲۰ هزار واحد بسته شده است، بازار این روزها منتظر کوچکترین اخبار مثبت می باشد تا بتواند رشد خود را آغاز کند. پیش بینی می شود در کوتاه مدت تا اخر سال شاخص کل بورس بتواند حداقل تا حوالی یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد رشد را تجربه کند.

کد خبر 10692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =