۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

راه حل خروج از بحران بازار سهام

طاهره جهانی کارشناس و مدرس بازارهای مالی 
راه حل خروج از بحران بازار سهام

بیش از یک ماه است که اغلب ‌کارشناسان بازار در شرایط فعلی متفق القول هستند که بازار به کف تکنیکالی و بنیادی خود بسیار نزدیک است و این محدوده باید محدوده ای برای شروع موج صعودی در شاخص بازار سرمایه باشد اما چه فاکتور یا فاکتورهایی مانع از حرکت مثبت بازار علی رقم ارزندگی اغلب سهام های بازار شده است و شرایطی فرسایشی و رینج را به وجود اورده است؟

به گزارش بیدار بورس، بیش از یک ماه است که اغلب ‌کارشناسان بازار در شرایط فعلی متفق القول هستند که بازار به کف تکنیکالی و بنیادی خود بسیار نزدیک است و این محدوده باید محدوده ای برای شروع موج صعودی در شاخص بازار سرمایه باشد اما چه فاکتور یا فاکتورهایی مانع از حرکت مثبت بازار علی رقم ارزندگی اغلب سهام های بازار شده است و شرایطی فرسایشی و رینج را به وجود اورده است؟ در شرایط فعلی بازار از معضلات متعددی رنج می برد که یکی از مهمترین فاکتورهای ان بحث خروج نقدینگی و پایین بودن رقم ارزش معاملات است. باید بررسی کنیم چرا پول به سمت بازار سرمایه حرکت نمی کند اگر از بعد اقتصاد خرد انتخابهای سرمایه گذاران در پرتفوی دارایی آنها را مورد بررسی قرار دهیم مهمترین فاکتور در بحث طبقه بندی انتخابها علاوه بر بحث امنیت و اعتماد در حوزه انتخابی سرمایه پذیر، فاکتور مطلوبت (احساس رضایت) می باشد  که از نگاه سرمایه گذار به بیشترین راندمان یا بازدهی در کمترین زمان ممکن برمی گردد.
حال با در نظر گرفتن این فاکتور مهم اگر امکان اندازه گیری یا دامیننس (نسبت تمرکز در انتخاب) بازار سرمایه در کنار سایر بازارهای رقیب بود، قطعا در رتبه های انتهایی قرار می گرفت و این مساله برمی گردد به بحث کاهش جذابیت فضای معاملاتی سنتی بازار سرمایه در تقابل با فضای بازار های رقیب. امروزه تقابل بحث ابزارهای سنتی و مدرن در حوزه نظام مالی و همینطور بازار سرمایه کشور ما در مقایسه با مکانسیم مدرن ابزارهای متنوع بازارهای جهانی به روشنی قابل لمس است. به عنوان یک مثال ساده ابزارهایی نظیر (امکانات فضای معاملاتی ۲۴ ساعته، بالا بودن سرعت نقدشوندگی سرمایه ورودی، عدم تعطیلی های مکرر، امکان تعیین حد ضرر و حد سود در پانل معاملاتی آنلاین به صورت خودکار، قابلیت استکینگ، استفاده از ابزار اهرم و از همه مهمتر امکان معامله در فضای بازاری دو طرفه که دغدغه معامله گران را به شدت نسبت به ریزشهای بازار کاهش می دهد و همینطور نبود دامنه نوسان که منجر به جلوگیری از صف های طویل خرید و فروش می گردد تنها بخشی از مزیتهای بازار ارز دیجیتال و فارکس می باشد که بازار سرمایه ما از آنها بی بهره است.
باید پذیرفت که برای افزایش جذابیت بازار و برون رفت از این بحران و ارتقا قابلیت رقابت، عملا باید کارکرد ابزارهای سنتی بازار به گونه ای بروز شود که با توجه به ارتقا درجه مطلوبیت آن و بالاتر بودن امنیت آن به نسبت فضای معاملات خارجی، سهم بیشتری را در سبد سرمایه گذاران به خود اختصاص دهد.

کد خبر 12183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =