افزایش تولید پالایشگاهی چین رکورد زد

تولید پالایشگاهی چین در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر تقاضای قوی برای سوخت در نیمه اول سال و افزایش تولید پالایشگاهها برای پر کردن شکاف عرضه پس از افزایش مالیات واردات، به میزان ۴.۳ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد کرد.

به گزارش بیداربورس، آمار اداره ملی آمار چین نشان داد مجموع تولید پالایشگاهی سال میلادی گذشته به ۷۰۳.۵۵ میلیون تن معادل ۱۴.۰۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۶۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح سال ۲۰۲۰ بود. تولید دسامبر ۵۸.۷۳ میلیون تن معادل ۱۳.۸۳ میلیون بشکه در روز بود که بر مبنای سالانه ۲.۱ درصد کاهش داشت و روند بهبودی که در نوامبر داشت را معکوس کرد.

شی فنگلی، تحلیلگر شرکت آی اچ اس مارکیت اظهار کرد: با ایجاد اشباع عرضه در بازار فرآورده‌های نفتی، پالایشگاههای دولتی تولیدشان را در دسامبر کاهش دادند در حالی که پالایشگاههای خصوصی با نرخ پایین‌تری به تولید ادامه دادند.

تولید پالایشگاهها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر بهبود فروش خودرو و تقویت تقاضا برای بنزین و رونق سفرهای هوایی داخلی که مصرف سوخت جت را بالا برد، حدود ۱۱ درصد رشد کرد.

اعمال مالیات سنگین برای واردات سوختهای مخلوط، به پالایشگاههای بزرگ دولتی اجازه داد سهم بازار از دست رفته را احیا کنند.

رشد پالایش نفت خام در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر تقاضای قوی برای سوخت در نیمه اول سال و سیاستهای سوخت بود. با این حال تولید در سه ماهه سوم به دنبال افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و افت چشمگیر سهمیه صادرات سوخت، کاهش پیدا کرد.

رشد سریع‌تر پالایش نفت خام در سال میلادی گذشته در مقایسه با رشد پالایش به میزان ۴۱۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ در حالی روی داد که چین تلاش کرد نرخ پالایش در پالایشگاههای مستقل کوچک‌تر را به خصوص در قطب نفتی شاندونگ محدود کند که به منزله تغییر جهت افزایش تولید در پالایشگهای دولتی بزرگتر بود.

طبق آمار منتشر شده، تولید نفت خام چین سال میلادی گذشته ۲.۴ درصد رشد کرد و به ۱۹۹ میلیون تن معادل ۳.۹۸ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ بود. صنعت نفت چین تلاش کرد با توسعه واحدهای بیشتر برای جبران افت ذخایر میادین فرسوده، تولید را در چهار میلیون بشکه در روز حفظ کند.

بر اساس گزارش رویترز، تولید گاز طبیعی نفت ۸.۲ درصد رشد کرد و به رکورد ۲۰۵.۳ میلیارد متر مکعب رسید و حجم تولید در دسامبر در بحبوحه اوج فصل تقاضا برای گرمایش، بر مبنای سالانه ۲.۳ درصد رشد کرد.

کد خبر 12336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =