۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارزها فعال هستند

طبق آخرین آمار حدود ۱۲ میلیون نفر ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند و انگیره اصلی اکثر این گروه درآمد دلاری و هزینه ریالی است.

به گزارش بیداربورس به نقل از قرن نو، طبق آخرین ارزیابی ها حدود ۱۲ میلیون نفر ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند اما درصد کمی از این تعداد اقدام به نوسان گیری و خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال با هدف کسب سود می کنند. چرا که انگیزه عمده آن‌ها ، درآمد دلاری و هزینه ریالی است.

بر اساس این گزارش در کنار معامله و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال، عده ای نیز به استخراج رمزارزها می پردازند. ماینینگ و یا استخراج ارزهای دیجیتال به استفاده از ماینرهایی مربوط می شود که با کمک آنها افراد می توانند رمزارز را استخراج کند.

همسو با اعمال قوانین سختگیرانه بر صنعت ماینینگ و همچنین عدم شفافیت قوانین بازار رمزارز در ایران و کمبود زیرساخت ها برای فعالیت در این بازار ، پهنای باند اینترنت و محدودیت هایی که تحریم ها برای کاربران ایرانی ایجاد کرده، موجب شده تا معامله گران ایرانی راهی ترکیه شوند.

سعید خوشبخت کارشناس ارزهای دیجیتال در پاسخ به این پرسش که خروج تریدرها یا مهامله‌گرهای ایرانی از کشور چه تبعاتی براق اقتصاد ایران دارد، گفت: یکی از ساده ترین آسیب های اقتصادی در این موضوع این است که تریدر ایرانی پولی را که در ایران هزینه می کند را دیگر در کشور دیگری هزینه خواهد کرد و این امر به معنای خروج ارز از کشور است.

وی افزود: اما مساله اصلی این است که ایران در حال از دست دادن دانش و نیروی حرفه ای و توامندی افراد کاربلد است و زمانی که نیروهای متخصص خارج شوند، نیروهای شیاد جای آنها را می گیرند و بازار برای مردمی که ترید بلد نیستند و نیاز دارند که خدماتی در این حوزه دریافت کنند به شدت خطرناک خواهد شد.

این کارشناس در پاسخ به این که دولت به چه نحوی می تواند جلوی وقوع این اتفاق را بگیرد، ادامه داد: نمی توان گفت که دولت می تواند به طور کامل از وقوع این اتفاق جلوگیری کند چراکه مهمترین عاملی که منجر به خروج تریدرهای ایرانی از کشور شده تحریم ها بوده و این افراد نگران این موضوع هستند که اگر در ایران فعالیت کنند به موانعی برخورد کنند در نتیجه ترجیح می دهند از کشور خارج شوند.

به گفته خوشبخت در اختیار داشتن بازارهای داخلی قوی تر می تواند کمکی به تریدرهای ایرانی محسوب شود. اگر بازارهای داخلی عمق کافی داشته باشند و در رده بازارهای دسته دوم دنیا باشند، بازارهای محلی قوی محسوب شوند و برای تریدرهای ایرانی جایی بازخواهد شد که معاملات را در همین بازار ها انجام دهند. اما بازارهای ایران عمقی ندارد در نتیجه تنها گزینه برای تریدر واقعی این است که در بازار بین المللی ترید کند.

کد خبر 12398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =