۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
دولت بی‌پول، خطرناک است

یک تحلیل گر و کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه علت اصلی ریزش بورس تهران این روزها صرفاً در یک‌چیز خلاصه می‌شود: ترس سرمایه‌گذاران بزرگ از دولت بی‌پول، گفت: دولت، بزرگ‌ترین بازیگر اقتصاد ایران، این روزها از کمبود منابع برای پرداخت هزینه‌های جاری خود رنج می‌برد. از سال ۹۷ که تحریم‌ها شدت گرفت. فروش نفت کشور با مشکل مواجه شد و دولت برای جبران منابع درآمدی خود در هریک از این سالها راهکارهای متفاوتی اتخاذ کرد.

رضا صفی خانی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: دولت در این سالها از طریق افزایش نرخ ارز و ایجاد تورم، افزایش پایه پولی( چاپ پول)، انتشار اوراق ، فراخوان عمومی به بورس و واگذاری سهام،کسری بودجه خود را جبران کرده است.
این تحلیل گر بازار سهام گفت: دولت بی‌پول برای جبران کسری بودجه خود به منافع افراد تعرض و دست‌درازی می‌کند. یکی از مواردی که این روزها مورد چشم طمع دولت قرارگرفته است، سود شرکت‌ها و صنایع سودآور است. به‌طوری‌که در بودجه سال ۱۴۰۱ نرخ سوخت صنایع فولادی و پتروشیمی معادل نرخ خوراک کرد. بر صادرات برخی محصولات پتروشیمی، مالیات وضع شد و درمجموع درآمدهای مالیاتی برای سال آینده را ۷۰ درصد رشد داده است.
وی تصریح کرد: این موضوع ساده است و دولت صرفاً پول می‌خواهد. در چنین شرایطی که سرمایه‌گذاران از وضعیت آگاه هستند، منابع خود را از اتاق شیشه‌ای بورس دور نگه می‌دارند و به سمت فعالیت‌های زیرزمینی و خارج از کنترل دولت سوق پیدا می کنند. 
صفی خانی در ادامه عوامل دیگر را که موجب این جو منفی حاکم در بورس شد را  بررسی و گفت: مشخص نبودن سیاست‌های اقتصادی دولت و ابهام در خصوص شرایط آتی کشور، گره خوردن اقتصاد کشور به مذاکرات هسته‌ای و رکورد در کلیه فعالیت‌های  اقتصادی ،نبود سرمایه‌گذاری مناسب و استهلاک  صنایع و زیرساخت‌های عمومی که منجر به قطعی گاز و برق  شرکت‌ها شده است و  نوسانات نرخ بهره توسط بانک مرکزی و انتشار بیش‌ازحد اوراق توسط دولت.
صفی خانی گفت: تمامی موارد بالا  باعث شده است  نه‌تنها شاهد خروج منابع از بازار بورس باشیم بلکه گزارش بانک مرکزی نشان داد در شش‌ماهه اولیه سال در حدود ۶ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشته ایم.امید است فضای اقتصادی کشور به سمت پیش‌بینی پذیری و ثبات حرکت کند که سرمایه‌گذاران و بازیگران اقتصادی نیز توانایی فعالیت داشته باشند.

کد خبر 12682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =