۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶

اعتماد، رکن مهم بازار را از دست ندهیم

رسول جاویدی -مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش
اعتماد، رکن مهم بازار را از دست ندهیم

در هفته ای که گذشت در حالی شاهد افت حدودا ۴ درصدی شاخص کل و ۵ درصدی شاخص هم‌وزن بودیم که ارزش معاملات خرد بازار نیز بسیار پایین بود و شاهد بازاری کم حجم و کم معامله بودیم.

تاکنون ابهامات بیشترین تاثیر را بر رکود بازار داشته است. در روزهای اخیر نیز برخی ابهامات بودجه‌ای از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ گاز سوخت و همچنین بحث جدیدی به عنوان مالیات بر صادرات مطرح شده که سبب تاثیرگذاری منفی بر بازار شد که علاوه بر افت بازار، شاهد کاهش محسوس ارزش معاملات خرید نیز بودیم. همچنین صحبت‌های متفاوت و بعضا متناقض مسئولین نیز بر این ابهامات افزوده است تا در مجموع رکود بازار نیز عمیق‌تر شود.
شایعات و صحبت‌های مختلف پیرامون موارد مهم از جمله نرخ گاز و مالیات بر صادرات، بیشترین تاثیر را بر بازار داشت، جایی که شرکت‌های صادرات محور، با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، اقدام به صادرات (با تخفیف‌های قابل توجه) و ارز آوری به طرق مختلف برای کشور می‌کنند، حال درآمد زایی و سودآوری آن‌ها تحت الشعاع قرار می‌گیرد. هر چند در روز پایانی، بازار شاهد مشخص شدن موضوع نرخ خوراک و گاز مصرفی بودیم و استقبالی مناسب نیز شد، اما باز هم امکان مطرح شدن چنین مواردی در سناریوهایی دیگر وجود دارد، لذا بازار این ترس را نیز همیشه احساس خواهد کرد.
یکی از بهترین موارد برای بازار و البته رشد کسب و کار تولیدی، پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری است. تعیین قیمت توسط بازار (بورس کالا) هم برای فروش محصولات و هم خرید مواد اولیه لازم، می‌تواند کمک شایانی به شرکت‌های تولیدی کرده و دخالت دلالان را کم کند اما بالعکس نرخ‌گذاری دستوری سبب افزایش رانت برای توزیع‌کنندگان شده که باعث می‌شود دلالان این حوزه نیز گسترش پیدا کنند.
در آخر نیز لازم به توضیح است که مهم‌ترین رکن برای بازار آرامش است. حرفهای نسنجیده و بعضا اشتباه، سبب واکنش سریع و افزایش رفتارهای هیجانی می‌شود که خود معضلی برای بازار است. این اقدامات در حالی صدمات زیادی به بازار می‌زند که مهمترین رکن بازار که اعتماد سرمایه‌گذاران است از بازار رفته و با این اقدامات نیز اعتماد افراد باقیمانده تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
انتظار می‌رود در هفته آینده با توجه به صحبت‌های اخیر مسئولین و مشخص شدن برخی از ابهامات، شاهد بازار بهتری باشیم اما انتظار رشد قابل توجهی را متصور نخواهیم بود. زمانی می‌توان به رشد مناسب بازار امیدوار بود که برای چند روز متوالی شاهد افزایش قابل توجه در ارزش معاملات باشیم.

کد خبر 12862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =