ایا خودرو لیدر خوبی برای بازار خواهد بود؟

کارشناس و تحلیل گر بازار سهام با بیان اینکه  پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آغاز بحث خصوصی سازی و فروش شرکت های  بزرگ دولتی، جسته و گریخته مباحثی در ارتباط با واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس مطرح شد اما هیچ گاه جدی و اجرایی نشد تا آنجاییکه حذف دو تیم از لیگ باشگاه های آسیا رقم خورد گفت: اکنون مجددا رئیس سازمان خصوصی سازی بحث واگذاری این دوتیم را مطرح نموده است و مهم ترین اهداف خصوصی سازی عبارتند از : بهبود عملکرد اقتصادی بنگاه ها و خدمات دولتی، رقابتی کردن بازار ها و بهبود کارایی، کاهش نقش دولت در فعالیت های اقتصادی، کاهش هزینه های بودجه ای دولت، بدهی های مالی، افزایش کارایی منابع مادی و انسانی، افزایش کیفیت کالاها و خدمات، شفاف شدن فعالیت بازارها و... و.

ایمان رئیسی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: با این مقدمه قصد داشتم وضعیت کلی بازار را از این منظر بیان کنم که با توجه به این که درصد بالایی از شرکت ها در اختیار دولت قرار دارد می تواند بر تغییرات قیمتی تاثیرگذار باشد و دیدیم اگر اراده ای مبنی بر تقویت بازار باشد چنین خواهد شد.
رئیسی گفت: اما افزایش قیمت جهانی نفت در کنار انتظاری که از گزارش های ۹ ماهه پالایشی ها میرود این گروه را از جمله ناجیان بازار قرار داده است. در گروه بانکی نرخ تسعیر ارز موجب شد تا این گروه با صف های نسبتا سنگینی در سقف قیمت معامله شوند  و اما گروه خودرو که صحبت های رییس سازمان خصوصی سازی مبنی بر عرضه دو شرکت سایپا و ایرانخودرو تحرکات خوبی در این گروه رقم زد
اخبار مثبتی که از مذاکرات و توافق احتمالی به گوش می رسد از جمله تاثیرگذارترین خبرهای این روزهای بازار ها می باشد.  
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ارزش معاملات خرد به رقم بیش از ۴۳۰۰ میلیارد رسید و خبرهایی از افزایش ضریب تضمین و سهولت دریافت مبلغ مازاد بر تضامین که دستور کار هیات مدیره سازمان است و جلسه با حقوقی ها و...، همه و همه نشان از معطوف شدن توجه دولت به مسئله بورس است که اگر فراموش شود تبدیل به بحران خواهد شد. اما هنوز شفافیت که اصل مهم در بازار سرمایه است شکل نگرفته و یک روز صحبت بر سر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و روز دیگر عدم حذف آن، یک روز بحث خوراک پتروشیمی ها مطرح است و روز دیگر نرخ گاز فولادی ها و قیمت دستوری صنایع از جمله خودرو که سود سهامدار را به جیب واسطه واریز می کند.
رئیسی در پایان  گفت: در صورتی که این مسائل حل شود و بازار دستوری نباشد مسیر بهبود را روند عرضه و تقاضا خواهد یافت. برای روزهای آینده اگرچه به مقاومت تکنیکالی خواهیم رسید و عرضه ها بیشتر خواهد شد اما این به معنای ریزش نخواهد بودچرا که بازار آنقدر ارزشش کم شده که تاب پایین رفتن را ندارد. در کل اگرچه نباید اینگونه باشد اما چشم چراغ بازار به خودرو وابسته شده و احتمالا با تقاضا شکل گرفته و توجه به این صنعت بتواند لیدری بازار را با حرکت روبه بالا در دست داشته باشد.

کد خبر 12973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =