۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

هولد کردن رمزارزها

هولد یا هودل؟
هولد کردن رمزارزها

هودل یک استراتژی بلندمدت است و کسی که ارز دیجیتال خود را هولد می‌کند در واقع دارایی‌های خود را در هر شرایط بازار و با هدف کسب سود نمی‌فروشد. اصطلاح HOLD در حقیقت حاصل یک اشتباه تایپی است که در سال ۲۰۱۳ و در انجمن Bitcoin Talk اتفاق افتاد. یک کاربر مست به نام «گیم کیوبی» که قصد داشت عبارت”I am Holding” را بنویسید به اشتباه “I Am Hodling” را پست کرد. او خود را معامله‌گر بدی میدانست و تصمیم داشت به بجای ترید و ضرر بیشتر، بیت کوین‌های خود را هولد یا نگهداری کند. این اشتباه تایپی HODLبه مرور زمان به استراتژی سرمایه‌گذاری بسیاری از خریدارن بیت‌کوین تبدیل شد. اساس این استراتژی بسیار ساده بود: اگر نمی‌دانید ارز دیجیتال خود را چگونه در بازار معامله کنید، دارایی خود را از دست خواهید داد.

مزایا هودل

*به تحلیل بازار نیازی ندارد

ترید کردن به زمانبندی بازار وابسته است، به این معنی که شما باید تحلیل کنید و حدس بزنید که قیمت‌ها چه زمانی افزایش یا کاهش می‌یابد. اگر در تحلیل ارزهای دیجیتال متخصص نیستید، مثل بیشتر افراد، احتمالاً بعید است بتوانید روند بازار را بادقت خوبی پیش‌بینی کنید. استراتژی هولد کردن نیازی به زمانبندی ندارند و می‌توان ریسک تحلیل را کاهش دهد.

*استرس کمتری دارد

 نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال با هیچ بازار دیگری قابل مقایسه نیست. قیمت‌ها می‌توانند رشدی ناگهانی و شدید داشته باشند و بلافاصله با سرعتی بیشتر از قبل کاهش پیدا کنند.

*هزینه‌های کمتر

 به عنوان یک معامله‌گر هرچه پوزیشن‌های معاملاتی بیشتری باز کنید باید هزینه کارمزد زیادی هم بپردازید. هولدرها معمولاً جز کارمزد خرید ارز دیجیتال از صرافی و پرداخت کارمزد شبکه برای انتقال آن به کیف پول خود، هزینه دیگری پرداخت نمی‌کنند.

معایب هودل

*باید بتوانید صبور باشید

هودل یک استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت است، به این معنی که شما به صبر و توانایی ذهنی زیادی نیاز دارید تا در زمان تغییرات قیمت بتوانید احساسات خود را کنترل کنید. همچین هیچ تضمینی در مورد بازگشت سود مناسب وجود ندارد، ممکن است رسیدن به سود دلخواه برای شما سال‌ها طول بکشد.

*زمان سوددهی مشخص نیست

بعضی از هولدرها در تشخیص زمان مناسب فروش دارایی‌های خود دچار اشتباه می‌شوند. مثلاً هنگامی که سود خوبی به دست آورده‌اید با این ‌امید که قیمت بیشتر خواهد شد به هولدکردن ادامه دهید. اما ممکن است درنهایت قیمت به شدت سقوط کند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات حتماً باید در مورد استراتژی فروش خود تصمیم بگیرید.

*عدم دسترسی به سرمایه

همانطور که گفتیم هودل یک استراتژی بلندمدت است و شما برای مدت طولانی به سرمایه خود دسترسی نخواهید داشت. این اتفاق ممکن است باعث شود تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر را از دست بدهد.

اثر هولد چیست؟

برای آنکه بیشتر با تاثیر شگفت‌انگیز هودل یا هولد بیتکوین آشنا شوید کافی است تا نگاهی به نمودار قیمت بیتکوین ‌بیاندازید. هر واحد بیت کوین در سال گذشته نزدیک به 3500 دلار بود. حال تصور کنید فردی که سال قبل بیت‌کوین خریده، یکسال نگهداری کرده و با قیمت 11 هزار دلاری به فروش رسانده است. در این صورت فرد هودل کننده با سود بیش از 300 درصدی بیت‌کوین خود را به فروش رسانده است. از حدود 21 میلیون بیتکوین قابل استخراج بیش از 18 میلیون بیت کوین استخراج شده است. از این تعداد بیت کوین بیش از 12.5 میلیون در طول سال گذشته مورد معامله قرار نگرفته و راکد مانده‌اند. این ارقام نشان‌دهنده اینست که بسیاری از افراد دوست دارند هودل را در برنامه خود قرار دهند و تمایلی به ترید ندارند. برخی از افراد نیز به امید روزی هستند که قیمت بیت کوین به 100 هزار دلار و یا بالاتر از آن برسد و به همین دلیل نام آنها را می‌توان در فهرست هولدکنندگان قرار داد.

چه ارز دیجیتالی را نگهداری کنیم؟

اگر شما قصد دارید یک ارز دیجیتال را برای مدت طولانی نگهداری کنید باید نسبت به آینده این ارز مطمئن باشید. این اطمینان زمانی حاصل می شود که برنامه ارائه شده توسط این ارز دیجیتال منطقی، مناسب و قابل اجرا باشد. وایت پیپر همین برنامه را مشخص میکند. بنابراین اگر قصد هودل کردن ارز دیجیتال دارید سراغ خواندن وایت پیپر بروید. وایت پیپر به شما ویژگی های ارز دیجیتال را مشخص می کند و عملا نشان می دهد که آیا میتوان به این ارز دیجیتال برای مدت زمان مشخص اعتماد کرد یا خیر؟

مقابله با فومو و فاد

· هولدکردن سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را در برابر دو ترس مخرب فومو (FUMO) و فاد (FUD) حفظ می‌کند. فومو به انگلیسی «Fear OF Missing Out» به معنی ترس مردم برای از دست دادن فرصت‌ها است. رشد ۵۵۰۰ درصدی بیتکوین در سال ۲۰۱۳ این احساس را برای بسیاری از مردم ایجاد کرد. در زمان یک فومو بزرگ ایجاد شد و مردم شروع به خرید بیتکوین در قیمت‌های بالا کردند، در نتیجه خریداران با کاهش ۷۳ درصدی قیمت مواجه شدند.

· فاد (FUD) مخفف کلمه «FearUncertainty and Doubt» به معنای ترس، عدم اطمینان و شک است. برخلاف فومو در زمان شکل‌گیری فاد، مردم دارایی‌های خود را خیلی زود می‌فروشند. در چنین شرایطی هولدرها تنها باید براحساس عدم‌قطعیت خود غلبه کنند و دارایی‌های خود نگه دارند

ترید کردن به چه معناست و تریدر کیست؟

تریدر کسی است که از نوسانات کوتاه‌مدت بازار به نفع خود استفاده میکند و ارز خریداری شده را نهایتاً چند ساعت تا نهایتاً چند روز نگه میدارد. در حوزه معامله‌گری تریدرها را به دو دسته تقسیم میکنند، معامله‌گران روزانه (Day Traders) و معامله‌گران نوسانی (Swing Traders).

دی تریدرها موقعیت معاملاتی را چند ساعت یا شاید چند روز نگه می­دارند؛ اما سوئینگ تریدرها تا چند روز یا چند هفته نگه میدارند. تریدر موفق قادر است تحت فشار به سرعت تصمیم‌گیری کند؛ همچنین زمان کافی دارد تا هرلحظه نگاهش به موقعیت‌های خود باشد. ترید کوتاه‌مدت این پتانسیل را دارد که طی مدت‌زمان بسیار کوتاهی، سود هنگفتی را نصیب تریدر کند؛ چرا که بازار کریپتو هر روز هفته در طول شبانه روز باز است و نوسان دارد. این یعنی تقریباً هر هفته میتوانید یک رمز ارز بیابید که قیمت آن 10 الی 20 درصد (در هر دو جهت!) حرکت کند.

کدام استراتژی معاملات ارزهای دیجیتال بهتر است؟

برای این پرسش هیچ پاسخی به صورت قطعی وجود ندارد و حتی ممکن است استفاده از هر دو استراتژی ایده خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

نکته مهم این است که انجام این سرمایه‌گذاری‌ها با کل سرمایه و پس‌انداز شما کار عاقلانه‌ای نیست. همچنین شما باید ۲۵ تا ۵۰ درصد از دارایی‌های خود را به تریدکردن اختصاص دهید. بقیه دارایی ارزهای دیجیتال خود را دست نخورده بگذارید تا ریسک از دست دادن آن‌ها به صفر برسد. این کار به ویژه برای دارایی‌هایی که در بازه ۱ تا ۵ درصد معامله میشوند مفید است. روال ترید بدین صورت است که در طی یک روز قیمت ارز دیجیتال بالا و پایین میشود و شما با انتخاب درست باید آن را در قیمت پایین‌تر خریداری کرده و در قیمت بالاتر در همان روز یا روز بعد بفروشید. این کار را به همین صورت روزانه انجام دهید و سود کسب کنید.

در نگاه اول هولدر بودن کار راحتی به نظر می‌رسد، اما نیازمند پیش‌زمینه قوی و تحقیقات کافی در مورد آینده ارز هولد شده است؛ از طرفی ترید کردن دردسرهای بیشتری به همراه دارد، اما در نهایت سودهای قطره قطره‌ای که از این روش به دست می‌آید، سرمایه اولیه تریدر را چندین برابر می‌کند. در این میان معامله‌ گرانی به موفقیت واقعی دست می‌یابند که با آگاهی کامل نسبت به تفاوت هولد و ترید، زیرکانه این دو استراتژی‌های را باهم ترکیب کرده و بسته به موقعیت بازار از آنها به نفع خود استفاده کنند.

خبرنگار:گلاره کحالی 

کد خبر 13211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =