۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
چشم امید بورس به گروه پالایشی

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت نفت، انتظار می‌رود که گروه پالایشی واکنش مثبتی به این اتفاق داشته باشد، معاملات این گروه را برای بازار سرمایه در معاملات روز دوشنبه مهم ارزیابی کرد.

امیر ملک زاده در گفت‌وگو با بیداربورس، اظهار داشت: در جریان معاملات روز یکشنبه، عرضه‌ها در بازار بیشتر شد و شاهد افزایش فشار فروش بودیم که به عرضه اردرهای حمایتی سنگین در تابلوی فولاد و فملی منجر شد و غول‌های خودرویی را هم به صف فروش سنگین رساند.  

وی افزود: صفوف فروش سنگین خودرو و خساپا و برچیده نشدن آنها تا پایان بازار، اتفاق جالبی نبود و جو منفی را به کلیت بازار سرایت داد. همچنین از خریدهای هماهنگ حقوقی‌های بزرگ در گروه خودرویی هم خبری نبود که یا نشان دهنده کمبود منابع مالی آنهاست و یا از انتظار آنها برای کاهش بیشتر قیمت سهام خبر می‌دهد که در این حالت، می‌توان گفت که حقوقی خودرویی‌ها به دنبال نوسان گیری از سهام خود هستند.  
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره معاملات گروه پالایشی در دقایق پایانی بازار یکشنبه، خاطرنشان کرد: در یکی، دو دقیقه پایانی معاملات شاهد خریدهایی در نمادهای این گروه از جمله شتران، شپنا و شبندر بودیم که می‌تواند بارقه‌های امید را برای معاملات امروز (دوشنبه) زنده کند.  
ملک زاده ادامه داد: روز دوشنبه، معاملات گروه پالایشی برای بازار بسیار مهم خواهد بود. در صورتی که افزایش تقاضا در این گروه اتفاق بیفتد، سایر گروه‌های بازار نیز می‌توانند با جو مثبتی همراه باشند. در گروه فلزات اساسی نیز فولاد و فملی همچنان تحت حمایت حقوقی‌ها هستند و متعادل معامله می‌شوند.   
وی یادآور شد: در حالت کلی، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به کندلی که در شاخص کل شاهد بودیم، معاملات روز دوشنبه نیز با فشار فروش گسترده آغاز شده و بازار در انتظار نیمه دوم معاملات خواهد بود. سهامداران امیدوارند که در نیمه دوم معاملات امروز، بازار مورد حمایت واقعی قرار بگیرد. متأسفانه تمامی حمایت‌ها در این مدت، تنها در حد گفتاردرمانی بوده و تأثیر خاصی بر روی بازار نداشته است چراکه انسجام خاصی در حمایت از بازار دیده نشده است.
این کارشناس بازار سرمایه راجع به بی‌اعتمادی ایجاد شده نسبت به بورس، عنوان کرد: مردم به خوبی فرق بین حرف و عمل را می‌دانند و تا زمانی که وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند، بی‌اعتمادی نسبت به بازار هم ادامه خواهد داشت. وقتی از مذاکرات بوی توافق می‌آید و دلار روند کاهشی پیدا می‌کند، حداقل گروه‌های خودرویی و بانکی باید با استقبال سهامداران مواجه شوند، اما متأسفانه شاهد صفوف فروش سنگین در این گروه‌ها هستیم که نشانه خوبی نیست.  

کد خبر 13291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =