۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
تورم بهمن ۱۴۰۰ اعلام شد

بر اساس آمار منتشر شده، تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۳۵ درصد بوده، یعنی برای دریافت کالا و خدمات مشابه نسبت به بهمن سال ۹۹ باید ۳۵ درصد بیشتر پرداخت کنیم.

*کالاها ۳۵ درصد گران‌تر از بهمن ۹۹

نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٤٠٠ به عدد ٣٥,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٥.٤ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٩ برای خرید یک  «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

نکته: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

*رکورد رشد تورم در دست خوراکی‌ها

نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است.  نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» به ٤٠.٧ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ٣٢.٥ درصد رسیده است.

*تورم برای خانواده‌های روستایی بیشتر از شهری

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٥,٣ درصد بوده  که نسبت به ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش داشته است.  هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٥,٨ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ٠,٧ واحد درصد کاهش داشته است.

*کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

نرخ تورم ماهانه بهمن ١٤٠٠ به ٢,١ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٩ درصد و ١.١ درصد بوده است. بررسی های انجام شده از این شاخص در نقاط شهری و روستایی در ایران نشان می دهد تورم کشور در مناطق شهری کاهش یافته و در روستاها روندی افزایشی داشته است. درهمین رابطه تورم شهری در دی ماه برابر با ۲.۵ درصد بوده که در بهمن ماه با ۰.۵ واحد درصد کاهش به ۲ درصد رسیده است. این درحالی است که در مناطق روستایی ایران در اولین ماه زمستانی ۱۴۰۰ تورم ماهانه برابر با ۱.۹ درصد ثبت شده بود که در این ماه با روندی صعودی به ۲.۷ درصد ارتقا پیدا کرد.

نکته: منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد.

*کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. یعنی شاخص قیمت در یک سال گذشته حدود ۴۱.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.   هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٠,٨ درصد و ٤٤.٢ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١,٠ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است.

نکته : منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد.

*کدام خوراکی‌ها افزایش قیمت داشتند؟

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (سیب زمینی، کدوسبز و بادمجان)، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) بوده است.

*هزینه مسافرت و پوشاک بازهم گران‌تر شد

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه «تفریح و فرهنگ» (روزنامه، مجله و گل طبیعی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

*تورم، ضعیف ترین خانوارها را نشانه گرفت

در حالی تورم ماهانه بهمن برای کل خانوارهای کشور برابر با ۲.۱ درصد بوده‌ که این عدد برای پایین‌ترین و بالاترین دهک درآمدی به ترتیب برابر با ۲.۴ و ۱.۹ درصد گزارش شده است. نکته مهم این است که در بهمن، بالاترین تورم ماهانه مربوط به پایین ترین دهک و کم ترین تورم ماهانه مربوط به بالاترین دهک هزینه ای بوده است. همچنین تورم سالانه در بهمن برای ضعیف ترین خانوارهای کشور در حالی ۴۴ درصد گزارش شده که بالاترین تورم میان دهک های مختلف هزینه‌ای ‌است. همچنین دهک دهم (بالاترین دهک هزینه ای) و نهم به ترتیب با ۴۰.۵ و ۴۰.۴ درصد، پایین ترین تورم سالانه را در بهمن ثبت کردند. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۳.۶ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده است.

خبرنگار: گلاره کحالی 

کد خبر 14183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =