۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
اموال بلوکه شده ایران چقدر است؟

با توجه به آمارها اموال و املاک بلوکه‌شده ایران در حساب‌های بین‌المللی بین ۱۰۰ الی۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده‌ است.

*اموال بلوکه شده ایران در دنیا

کشور

میزان(میلیارد دلار)

ایالات متحده

۱، ۹۷۳

کره جنوبی

۷

عراق

۶ الی ۸  

چین

۲۰

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ گفته بود که ایران هیچ دارایی بلوکه شده در چین ندارد

ژاپن

۱.۵ الی ۳

هند

۷

  • تحریم‌ها عاملی بوده که ایران نتواند به پول‌های خود در این کشورها دسترسی داشته باشد و ناگزیر برای دریافت بخشی از آن‌ها به تهاتر روی آورده است.

*املاک بلوکه شده ایران در دنیا

برخی از اماکن دیپلماتیک ایران در آمریکا نیز اکنون توقیف شده اند که ارزش آن ها حدود ۵۰ میلیون دلار برآورد می شود. از جمله آن ها می توان به آسمان خراش ایران (بنیاد علوی) در منهتن و ساختمان سفارت سابق ایران در واشنگتن دی سی (در دوره محمدرضا شاه) و ۱۰ ملک دیگر اشاره کرد.  همچنبن املاک خیریه اعصا که در انگلیس به ثبت رسیده به دلیل ارتباط با بنیاد علوی و با حکم دادستانی منطقه جنوبی نیویورک در سال ۲۰۰۹ توقیف و طبق رای دادگاه در ژوئن ۲۰۱۷ کنترل املاک این بنیاد در شهر نیویورک به آمریکا واگذار شد.

با توجه به آمارها اموال و املاک بلوکه‌شده ایران در حساب‌های بین‌المللی بین ۱۰۰ الی۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده‌ است.

*سهم هر ایرانی از اموال بلوکه شده چه قدر است؟

با فرض دلار ۲۸ هزار تومانی و با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، به هر ایرانی بیش از ۳۲ میلیون تومان خواهد رسید.

*اموال بلوکه شده برابر با سه سال درآمد نفتی است

براساس آمارها درآمد نفتی ایران طی ۴۰ سال گذشته حدود ۱۴۱۲ میلیارد دلار بوده یعنی به طور میانگین ایران سالانه ۳۵ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده است که با توجه به این آمارها به اندازه ۳ سال درآمد نفتی ایران، پول بلوکه‌شده وجود دارد.

*با پول‌های بلوکه شده ۸۰ میلیون متر مربع خانه بخرید

باتوجه به اینکه متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران حدود ۳۵ میلون تومان است و با فرض دلار ۲۸ هزار تومانی با پول‌های بلوکه‌شده ایران می‌توان ۸۰ میلیون متر مربع خانه خرید یا به عبارتی یک میلیون آپارتمان ۸۰ متری یا دو میلیون آپارتمان ۴۰ متری خرید.

*هیچ کودکی محروم از تحصیل نخواهد بود

با توجه به شیوع کرونا در چند سال اخیر آموزش‌ها از حالت حضوری به مجازی تبدیل شده و در این شرایط اقتصادی نابسامان، هزینه تهیه تبلت بسیاری از خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است.  اگر حداقل هزینه یک تبلت یا موبایل را ۵ میلیون تومان در نظر بگیریم بیش از ۵۰ میلیون تبلت و موبایل می‌توان تهیه کرد که این تعداد مازاد بر نیاز است و در همین راستا هیچ دانش‌آموزی به دلیل فاقد بودن از تبلت از تحصیل محروم نخواهد بود.

 " به نقل از پیمان مولوی، اقتصاددان و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران برای قابل فهم کردن پول بلوکه شده ایران در عراق نوشت: رقم دلارهای بلوکه‌شده در عراق معادل ساخت ۴ بندر به ابعاد بوسان کره جنوبی، ۱۱ پروژه گازی در قطر یا ساخت دو پل روی تنگه بسفر استانبول، یا ۱۶ استادیوم همانند امارات در لندن یا ۵ فرودگاه مانند فرودگاه سنگاپور (بهترین فرودگاه جهان) است. "

*۷ میلیارد دلار بازمیگردد...

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران(حدودا ۷ میلیارد دلار) منتشر و توسط سخنگوی وزارت امور خارجه تایید شد. چارچوب این مسیر برای رفع مسدودی منابع ارزی، مشابه چارچوب توافق شده با انگلیس است که در آن قالب رقمی در حدود ۴۷۰ میلیون یورو در حساب‌های ایران وصول شد. پیش‌تر دولت انگلیس ۳۹۰ میلیون پوند (حدود نیم میلیارد دلار) اصل و فرع بدهی خود به دولت ایران را به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز کرده بود.

" این ۷ میلیارد دلار به حساب‌های ایران واریز می‌شود، که نشانه‌هایی از باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران است به نحوی که حتی پس از برجام نیز چنین نقل و انتقال بانکی سابقه نداشته است. "

کد خبر 15705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =