ثبات سیاسی و اقتصادی اصلی‌ترین مؤلفه در رشد تولید دانش‌بنیان‌ها

اقتصاد کشور نیازمند ثبات است زیرا تا زمانی که روند تولید در کشور دچار مشکل باشد، نمی‌توان انتظار تولید دانش بنیان را داشت.

به گزارش بیدار بورس، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حوزه تولید باید توسعه یافته و ساختارهای پایه آن اصلاح شوند، گفت: در این صورت منابع و افراد متخصص به سمت تولید حرکت خواهند کرد و ارزش افزوده دانش بنیان بیشتر می‌شود.

امیر حسین محمودی اصل ادامه داد: دولت باید ساختارها، قوانین هدایت‌گر و قوانین مالیاتی را اصلاح کرده و از اشخاص پرورش یافته در حوزه اقتصاد دانش بنیان استفاده کند.

وی گفت: اگر جهت‌ها درست تنظیم شود بسیاری از مشکلات حوزه تولید برطرف می‌شود. متاسفانه ارتباط اساتید دانشگاه‌ها با دانشجویان صرفا بر پایه مقالات است که یکی از اشتباهات این حوزه است. ما باید انگیزه ایجاد کنیم. زیرا مشوق‌های کوتاه‌مدت و کم اثر فقط باعث می‌شود برخی افراد در پوشش شرکت‌های دانش بنیان از این رانت‌ها سو استفاده کنند.

به گفته محمودی اصل؛ در صنعت پتروشیمی حدود ۶۰ درصد از محصولات صادراتی کشور شامل مواد خام و نیمه خام است و از دانش بنیان استفاده به عمل نیامده است. طبق شعار سال به دانشگاه‌ها، وزارت‌خانه ها پیشنهاداتی ارائه شده است که یکی از این پیشنهادات، سنجش میزان تحقق عملکرد هر بخش نسبت به شعار سال است. اگر این گزارش‌ها ارائه شده راستی آزمایی شوند می‌توان از میزان تحقق این شعارها اطلاع حاصل کرد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: متاسفانه از میزان عملکرد وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها به شعار سال هیچ ارزیابی در دست نیست. این کار باید توسط فرماندهی اقتصادی کشور سنجیده شود. تا زمانی که روند تولید در کشور دچار مشکل است چگونه می‌توان انتظار تولید دانش بنیان را داشت.

وی با تاکید به اینکه باید در اقتصاد کشور ثبات ایجاد شود، خاطرنشان کرد: کشور برای دستیابی به یک رشد اقتصادی بلندمدت، به ثبات در سیاست داخلی و خارجی، کاهش تنش‌های سیاسی و از همه مهم‌تر، تقویت استقلال و کارآیی نهادها نیاز دارد تا اقتصاد به سمت دانش بنیان شدن هدایت شود.

کد خبر 16145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =