یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "عرضه تلفیقی مواد اولیه پتروشیمی ها حتمی شد"، "مقدمات فروش املاک شهرداری در بورس کالا فراهم شد"، "عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار مقابله با رانت" و "رانت های هزار میلیارد تومانی سیمان حذف شد" اشاره کرد.

*عرضه تلفیقی مواد اولیه پتروشیمی ها حتمی شد

به گزارش بیداربورس، رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی گفت: نیاز بعضی از محصولات وارداتی در داخل قابل تأمین نیست بنابراین لازم است برای تنظیم بازار، تولیدکنندگان (پتروشیمی ها) به میزانی که برای تعادل بازار نیاز است، واردات انجام دهند و با قیمت و مقدار داخلی خود تلفیق و با قیمتی تلفیقی به بازار عرضه کنند.

محمد متقی با اشاره به محول شدن تنظیم بازار محصولات پتروشیمی به‌عهده وزارت نفت اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی باید به واردات و عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی که کمبود تولید در داخل دارند توجه کنند.

وی بر اولویت تأمین نیاز داخل به محصولات پتروشیمی تأکید کرد و گفت: تا نیاز داخل تأمین نشود صادرات محصولات موضوعیت ندارد.

*مقدمات فروش املاک شهرداری در بورس کالا فراهم شد

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در بخش املاک کار خوبی آغاز شده است؛ گفت: مقدمات فروش املاک در بورس کالا فراهم و عرضه تعدادی از املاک نیز مهیا شده است.

ابوالفضل فلاح درخصوص نحوه واگذاری املاک شهرداری در بورس کالا گفت: با توجه به تضییع حقوق شهرداری و مردم تهران به دلیل ماهیت فرآیند تهاتر املاک شهرداری با مطالبات پیمانکاران، سرفصل عرضه املاک شهرداری در بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص آمادگی بورس کالا برای عرضه املاک مازاد دولتی در قالب روش‌های مختلف گفت: آمادگی در بورس کالا برای عرضه املاک وجود دارد و این بستر در بورس کالا فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

*نقشی که بورس کالا در حمایت از صنایع داخلی ایفا می‌کند

حمید حسینی، فعال حوزه فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران درباره نقش بورس کالا در فعالیت واحدهای تولیدی می‌گوید: بورس کالا می‌تواند در تداوم تصمیم‌گیری‌های دولت، مبنی بر حذف معافیت مالیاتی صادرات به صنایع داخلی کمک کند.

به گفته حسینی همه واحدهای پتروشیمی، فولادی و نیز باقی واحدهای تولیدی کشور اجبار دارند محصول‌های خود را در بورس کالا عرضه کنند و صنایع داخلی باید بتوانند از این طریق به اندازه کافی مواد اولیه در اختیار داشته باشند و در نهایت مازاد محصول‌ها را صادر کنند.

وی نقش بورس کالا در برنامه جدید تنظیم بازار دولت را مهم و اساسی اعلام کرد و گفت: امیدواریم بورس کالا بتواند در این ماموریت جدید به خوبی از عهده وظایف خود برآید و با جلب رضایت تولیدکننده، مصرف کننده هم بتواند از این موقعیت به خوبی استفاده کند.

*بورس کالا به مثابه حوضچه آرامش است

محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: بورس کالا به مثابه مفاهیم مربوط به آبرسانی، می‌تواند حوضچه آرامش باشد. در حوضچه آرامش بورس کالا شدت و تندی موج ها را می‌گیرد و شرایط توزیع مناسب را فراهم میکند. بورس کالا دقیقا همین نقش و جایگاه را دارد.

وی افزود: بورس کالا هم شفاف است و خریداران و فروشندگان هم با بهره گیری نظام عرضه و تقاضا، همدیگر را به راحتی پیدا می‌کنند. بورس کالا تجربه جهانی است که باید و حتما به دنبال بهره گیری از سازوکار آن برویم.

به گفته ی وی، بورس کالا به مثابه چتر حمایتی هم عمل میکند که برای هر کالا یا محصول خاصی، بازاری را راه اندازی میکند. مزیت بورس کالا همین جاست و در سایه بورس کالا، همکاری ها با دولت تقویت می‌شود.

*عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار مقابله با رانت

از نگاه اقتصاددانان عرضه خودرو در بورس کالا یک فرآیند کوتاه مدت برای جلوگیری از یک آسیب بزرگتر است که چند ماهی است گریبانگیر اقتصاد کشور شده است.

علی سعدوندی، اقتصاددان، عرضه خودرو در بورس کالا را مفید خواند و گفت: عرضه خوردو در بورس کالا گامی بسیار مهم است که اگر شامل تمام محصول‌های خودروسازها شود، می‌تواند حرکتی بزرگ برای حذف قرعه‌کشی باشد و قیمت ها را ثابت نگهدارد.

به گفته این کارشناس اقتصادی با عرضه خودرو در بورس کالا همه افراد شانس مساوی و برابری برای خرید خودرو پیدا می کنند.

*رانت های هزار میلیارد تومانی سیمان حذف شد

حسن هراتی ، فعال بازار سیمان در خصوص اهمیت عرضه سیمان در بورس کالا اظهار کرد: در هر بازاری که معاملات بین تولیدکننده و مصرف کننده واقعی بدون واسطه انجام شود و عرضه با تقاضای واقعی تلاقی کند؛ مطمئنا می تواند اولا به ثبات و تعادل بازار بینجامد و دوم اینکه منجر به کشف قیمت واقعی کالا شود. سیمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در شرایط حذف واسطه ها و وجود عرضه و تقاضای واقعی، بازار سیمان نیز به تعادل می رسد.

او با بیان اینکه در حال حاضر قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می شود گفت: در حال حاضر قیمت ها در بورس کالا برآیند عرضه و تقاضاست و در سطحی متعادل خرید و فروش انجام می شود.

وی تاکید کرد: سودهای چند هزار میلیارد تومانی که در این بازار خوابیده بود واسطه ها را به شدت وسوسه می کرد که در این حوزه فعالیت کنند. این سودها نیز از دولتی بودن قیمت کالاها نشات می گرفت و اگر بورس کالا فقط یک مزیت مثبت برای بازار سیمان داشته باشد، جمع کردن بساط همین دلالان بازار سیمان است.

کد خبر 16700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =