پیش‌بینی بورس این هفته؛ رشد بازار ادامه دارد

شاخص‌کل بورس تهران از روزهای پایانی اسفندماه روند رو به رشدی را در پیش گرفته و در هفته‌ اخیر از میانه کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد نیز عبور کرد.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای‌اقتصاد کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند این هفته نیز شاخص‌کل بورس روند رو به رشدش را ادامه دهد. افزایش قیمت دلار، نظام یارانه‌ای جدید و افزایش قیمت‌ها در برخی از کالاهای اساسی و همچنین ادامه روند رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی دلایلی هستند که کارشناسان برای احتمال رشد بازار در هفته آتی، به آن اشاره می‌کنند. در این میان اما یکی از این کارشناسان پیش‌بینی می‌کند نرخ دلار در هفته پیش‌رو کمی کاهش یابد و این اتفاق باعث لیدری گروه خودرو و بانک در بازار شود.

*رشد آهسته و پیوسته سهام

بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه: به‌نظر می‌رسد بازار سهام در هفته پیش‌رو مانند هفته پیش ‌روند رو به رشدی داشته باشد؛ البته ممکن است در این بین بالا و پایینی هم صورت گیرد اما در کل بازار صعودی خواهد بود.

دلیل آن هم فصل مجامع و همچنین افزایش نرخ‌ کالاهای اساسی در یکی دو هفته اخیر است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش ارزش سهام شرکت‌های صنایع غذایی باشیم؛ حتی شرکت‌هایی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی ندارند. طبیعی است سهم‌هایی که دارای مزیت نسبی هستند با همان روند آهسته و پیوسته رشد کنند.

برخی شرکت‌ها نیز هستند که سال‌مالی آنها رو به اتمام است و همین روزها تمام می‌شود. این شرکت‌ها بر اساس استاندارد ۱۵ حسابداری به دلیل شناسایی EPS ممکن است جذابیت بیشتری برای حقوقی‌ها داشته باشند. بازارهای مالی در دنیا معمولا ریسک دارند اما متاسفانه بازارهای ما فقط ابهام دارد و این ابهامات تمام‌شدنی هم نیست.

هر اتفاقی در هر حوزه‌ای بیفتد روی بازارهای مالی اثر می‌گذارد. دعوای حقوقی ایران و غرب بر سر برخی مسائل، سرنوشت برجام و تهدیدهایی که از جانب اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و همچنین اتهامات جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران مخاطرات بالقوه‌ای است که بازارهای مالی کشور را تهدید می‌کند.

البته این تهدیدات هم تا حدی برای بازار و فعالان آن تکراری شده است؛ چون داستان امروز و دیروز نیست. همچنین افزایش قیمت‌ در کالاهای اساسی نیز مشکلاتی به‌وجود آورده که این مساله نیز یکی دیگر از ابهامات بازار است.

در این بین سهامداران باید در معاملات خود دقت کافی داشته باشند و با توجه به این شرایط دست به خریدوفروش بزنند. همان‌طور که کارشناسان و متخصصان امر تاکید دارند خریدها باید روی سهم‌های بنیادی باشد؛ سهم‌هایی که هر اتفاقی بیفتد (یعنی حتی اگر ریزش‌های سنگین هم داشته باشیم) در ذات خود ارزش داشته باشند و بعد از گذشت مدتی از ریزش، ارزش خود را به‌دست آورند، بنابراین نباید دنبال سهم‌های نوسانی و سیگنالی رفت؛ خصوصا اینکه اکنون دوباره حجم معاملات حقیقی‌ها در حال افزایش است و ممکن است بار دیگر اتفاقاتی که دو سال‌قبل افتاد، تکرار شود، یادمان هم باشد دولت هنوز بی‌پول است. نگوییم دولت قبلی پول نداشت و مشکلاتی را برای بازار به‌وجود آورد و پس دیگر تکرار نمی‌شود. این تحلیل غلط است. دولت هنوز بی‌پول است و سهامداران باید با احتیاط وارد سهم‌ها شوند.

در این میان باید این نکته را نیز یادآوری کرد که احتمال می‌رود تقسیم سود در مجامع سهام عدالت بهتر از سال‌های قبل باشد. افرادی که دنبال سهم‌های مجمعی و سود مجمع هستند بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که برخلاف سال‌گذشته که سهم‌های موجود در سبد سهام عدالت مانند «فولاد» و «فملی» یا «پارس» تقسیم سود پایینی داشتند، امسال احتمال اینکه در مجامع به سهامداران آنها سود بالاتری داده شود، وجود دارد. این احتمال هم از اظهارات و ادعاهای دولت مبنی‌بر ریشه‌کن کردن فقر نشات می‌گیرد؛ چراکه آقای رئیسی تاکیدش بر ریشه‌کن‌کردن فقر است، بنابراین به‌نظر می‌رسد برنامه دارد که سود نسبتا بهتری (نسبت به سال‌های قبل) به سهامداران عدالت که حدود ۵۰‌میلیون نفر هستند، بدهد.

*اثرات بورسی کاهش احتمالی دلار

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه: با تغییرات جدید اقتصادی شرایط همه بازارها شکل تورمی به خود گرفته، اما توقع ‌می‌رود دلار در هفته پیش‌رو از این شکل فاصله بگیرد و به سمت کم‌شدن قیمت حرکت کند.

پیش‌بینی می‌شود دلار در این هفته با خبرهای برجامی و عرضه‌هایی که دولت خواهد داشت، روی قیمت ۲۸ تا ۲۹‌هزارتومان قرار گیرد. برآورد این است بخشی از مبلغی که دولت به‌عنوان یارانه پرداخت کرده را از فروش ارز در سیستم نیما جبران کند، شاهد مدعا هم آن عرضه‌ای است که ۱۰۰‌درصد بیشتر در نیما صورت‌گرفته است. تجربه این اتفاق را در دولت آقای احمدی‌نژاد هم داشتیم که هروقت می‌خواستند یارانه بدهند قیمت ارز را بالا می‌بردند و عرضه را بیشتر می‌کردند، دوباره از ماه بعد کم می‌کردند. بر اساس این تجربه معتقدم از روز شنبه دلار می‌تواند روند کاهشی در پیش‌ گیرد.

از طرفی بازارها به بحث‌ها پیرامون برجام هم واکنش نشان می‌دهند و نتیجه‌اش می‌تواند استراحت سهم‌های دلاری باشد. از آن‌سو هر زمان در بازار چنین اتفاقی می‌افتد، یعنی سهم‌های بزرگ مثل پتروشیمی که قبلا به‌خاطر افزایش نرخ دلار مقداری رشد کرده بودند برای استراحت می‌روند، سهم‌های خودرویی و بانکی داغ می‌شوند و معاملات مثبت‌تری را انجام می‌دهند،   از این رو به نظر می‌رسد در روز شنبه و یکشنبه بازار مقداری سردرگمی داشته و پرعرضه باشد (البته خیلی هم منفی نباشد یعنی به صف‌های فروش قفل‌شده نرود) و از روز دوشنبه و سه‌شنبه به سمت خودرویی‌ها و بانکی‌ها تمایل پیدا کند.

در این شرایط برجام یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار است. از آن مهم‌تر رفتار دولت در سیاست‌های کلان نیز یکی از ابهامات دیگر است. حرف‌های ضدونقیضی هم در این‌باره زده می‌شود؛ بحث چاپ پول و یارانه‌ای که دولت تعهد کرده پرداخت کند که منابعش مشخص نشده است. از آن طرف هم بازارهای جهانی سومین ابهام بزرگ بازار است.

بازارهای جهانی به‌ویژه نفت رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهند. انتظار می‌رفت با افزایش نرخ بهره ایالات‌متحده، نرخ نفت کاهشی شود اما این اتفاق نیفتاد، با این‌حال کماکان احتمال می‌دهند بازارهای جهانی مثل نفت و طلا مقداری استراحت کنند یا کاهشی باشند؛ این اتفاق می‌تواند تاثیر خود را روی بازار ما به‌شدت نشان دهد، چه روی پالایشی‌ها و چه روی معدنی‌ها و فلزی‌ها.

کد خبر 16746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =