افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت، وصول مطالبات و تغییر عرضه در بورس

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت با مقاصد و مشتریان جدید و تغییر در نحوه عرضه در بورس گفت: در وصول مطالبات نفتی نیز مشکلی وجود ندارد.

به گزارش بیداربورس، محسن خجسته‌ مهر درخصوص اینکه با جنگ اوکراین و تخفیف‌های روسیه برای فروش نفت، بازارهای سنتی ایران در خطر است و کاهش صادرات نفت ایران را در پی خواهد داشت، گفت: روند گذشته صادرات نفت ادامه دارد و بازار نفت همیشه قاعده خاص را دارد. نسبت به دولت گذشته نفت بیشتری صادر می‌ شود و درباره وصول مطالبات نفتی نیز مشکلی وجود ندارد و بصورت مدیریت شده صادرات دنبال می شود.

وی افزود: طبق اظهارات رئیس‌جمهور، صادرات نفت رشد ۴۰ درصدی را در این دولت تجربه کرده و این افزایش شامل صادرات به مقاصد تازه بود و در عین حال مشتریان جدید هم وجود داشت. پیگیری‌ها و سختکوشی‌ هایی هم بوده که توانسته بخشی از بازار سنتی را احیا کند. برآورد برای رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت واقع‌گرایانه و مبتنی بر ظرفیت برداشت از مخازن نفتی است و مبنای کارشناسی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: البته برای تحقق این هدف تولید به ۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در وهله نخست از حداکثر ظرفیت تامین مالی داخل باید استفاده کرد. ضمن اینکه برای اجرای این پروژه‌ها شرکت‌های خارجی هم می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری شوند و این مسیر همیشه باز است. همسو با خنثی‌سازی تحریم‌ها اگر از همه مقدوراتی که وجود دارد استفاده کرد، کشور دچار تکانه نمی‌شود و این همان سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در بخش طراحی و نصب ۱۰۰ درصد توان ایرانی وجود دارد، گفت: در ساخت کالا نیز ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت ایرانی است. بنابراین شرکت‌های ایرانی اکنون بطور کامل از نظر توان فنی و اجرایی آمادگی حضور در خارج از مرزها برای اجرای پروژه را دارند. در این زمینه همکاری‌هایی انجام که به امضای تفاهم‌نامه و قرارداد منجر شده است. بخش خصوصی هم در بخش‌هایی نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی اقدام می‌کنند.

وی درباره تصمیم برای تغییر در نحوه عرضه نفت خام در بورس در شرکت نفت هم توضیح داد: پیشنهاد و الگویی تازه ارائه شد که فرآیند کارشناسی آن رو به پایان است و آن هم انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی است. با انتشار این اوراق، بخش داخلی می‌تواند منابع در دسترس را در اختیار وزارت نفت به‌ منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهد.

به گفته خجسته مهر، همچنین تملک معادل نفت خام، نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌شود در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تامین خواهد کرد. جزئیات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد.

کد خبر 17331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =