ثبات اقتصاد و بازار سرمایه با اصلاح ارز ترجیحی

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با پایان دادن ارز ترجیحی می‌توان امیدوار باشیم که رفته رفته با واقعی شدن شاخص‌های اقتصادی و کاستن از تاثیرگذاری تصمیمات سیاسی بر اقتصاد به سمت ثبات در بازار سرمایه حرکت کنیم.

به گزارش بیداربورس خلیل بهروزی‌فر  با بیان اینکه ارز ترجیحی حذف نشده بلکه هدفمند شده است، اظهار داشت: با توجه به آمار دقیقی که مجلس و دولت دریافت کرده بودند، در ارتباط با ارز ترجیحی متاسفانه تخلفاتی صورت گرفته بود که امکان ادامه این سیاست به شکل قبلی وجود نداشت.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در دولت دوازدهم شاهد حضور همزمان سه ارز در اقتصاد کشور بودیم، این چند نرخی بودن بستری برای فساد و سوءاستفاده برخی سودجویان به وجود آورده بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: پیش از ساماندهی ارز ترجیحی یک باند مافیایی بر چرخه توزیع کالا حاکم شده بود که اجازه بهره‌مندی مصرف کننده نهایی را از یارانه ارزی دولت می‌گرفت.

بهروزی‌فر ادامه داد: برای جلوگیری از این سودجویی، چاره‌ای جز کنار گذاشتن ارز ترجیحی وجود نداشت. تصمیم دولت در ریالی سازی یارانه و پرداخت مستقیم آن به مردم کاری درستی بود و حالا می‌توان گفت اقشار ضعیف نیز از این سیاست حمایتی بهره‌مند شدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سوء استفاده کنندگان از ارز ترجیحی باید تحت پیگرد قضایی قرار گیرند، گفت: به نظر می‌رسد بخشی از مخالفت‌ها برای تبدیل یارانه ارزی به ریالی و تخصیص مستقیم آن به مردم ناظر به سودی باشد که عده‌ای در این مسیر از دست داده‌اند. همانطور که مشاهده شد این عده حتی ابایی برای تحریک مردم نیز نداشتند.

بهروزی‌فر در بخش دیگری از اظهارات خود به تاثیر بازار سرمایه از ساماندهی ارز ترجیحی پرداخت و اظهار داشت: به طور حتم اولین آورده این اقدام برای صنایع مختلف و به ویژه صنایع بورسی افزایش بهره‌وری خواهد بود. با پایان یافتن ارز ترجیحی صنایع مجبور هستند در فضایی پایاپای به رقابت با یکدیگر بپردازند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط می‌توان امیدوار باشیم که رفته رفته با واقعی شدن شاخص‌های اقتصادی و کاستن از تاثیرگذاری تصمیمات سیاسی بر اقتصاد به سمت ثبات در بازار سرمایه حرکت کنیم. البته در این مسیر مردم باید مانند سنوات گذشته همراه دولت باشند.

وی در پایان گفت: بستر رشد بازار سرمایه و اقبال مردم برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مولدی مانند بورس، ایجاد ثبات اقتصادی است. تا مادامی که سیاست‌گذاران اقتصادی کشور این زمینه را ایجاد نکنند، نمی‌توان از مردم انتظار داشت که دارایی‌های خود را به این بازار بیاورند.

کد خبر 17725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =