جهش قیمتی کامودیتی‌ها با توافق اوپک پلاس

در هفته‌ی منتهی به پنجم مارس شاخص‌های مهم سهام در آمریکا و اروپا با رشد مواجه شدند. آمریکا با سرعت بالایی در حال واکسینه کردن شهروندان خود است به طوریکه در حدود ۸۲ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده و بنا به اعلام مقامات آمریکایی، این کشور تا پیش از پایان بهار کاملا واکسینه خواهد شد. همین امر به بهبود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا کمک شایانی کرده است.

به گزارش بیدار بورس، در هفته‌ی منتهی به پنجم مارس شاخص‌های مهم سهام در آمریکا و اروپا با رشد مواجه شدند. آمریکا با سرعت بالایی در حال واکسینه کردن شهروندان خود است به طوریکه در حدود ۸۲ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده و بنا به اعلام مقامات آمریکایی، این کشور تا پیش از پایان بهار کاملا واکسینه خواهد شد. همین امر به بهبود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا کمک شایانی کرده است. همین چشم‌انداز مثبت در کنار رشد نرخ بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله در آمریکا، باعث تقویت شاخص دلار شده است. همزمان تولید کنندگان عمده نفت‌خام در جهان با یکدیگر توافق کردند که تا پایان آوریل سطح فعلی تولیدات را افزایش ندهند که این امر باعث جهش قیمتی این کامودیتی مهم شد.

آمریکا

در وال‌استریت شاخص‌ S&P هفته را با رشد ۰.۸۱ درصدی به پایان رساند و Dow هم با رشد ۱.۸۲ درصدی مواجه شد. در مجموع وضعیت در آمریکا به این صورت است که سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران نسبت به گذشته با رشد مواجه شده و سرمایه‌گذاران به کسب سودهای بالاتر امیدوار شده‌اند لذا ترجیح می‌دهند به جای خرید دارایی‌های بدون کوپن همانند طلا و یا سایر دارایی‌های کم ریسک و طبیعتا کم بازده، با پذیرش ریسک بیشتر برای کسب بازدهی‌های بالاتر تلاش نمایند.

اروپا

شاخص‌های مهم سهام در اروپا نیز به دلیل بهبود جو سرمایه‌گذاری با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص CAC فرانسه با رشد ۱.۴ درصدی مواجه شد. براساس آخرین گزارش‌ منتشر شده از اقتصاد فرانسه، سطح صادرات و واردات این کشور در حال نزدیک شدن به سطح پیش از کورونا است که به معنای افزایش تجارت این کشور با جهان است. در بریتانیا شاخص FTSE با رشد ۲.۳ درصدی هفته را به پایان برد. این رشد تحت تاثیر این خبر رخ داد که دولت بایدن خبر از لغو تعرفه‌های واردات برخی کالاهای بریتانیایی داد. شاخص DAX آلمان نیز با رشد یک درصدی هفته را سپری کرد. براساس داده‌های منتشر شده از اقتصاد آلمان، سطح سفارش کالاهای صنعتی آلمان در ژانویه با رشد ۱.۴ درصدی مواجه شده که خبر بسیار خوبی برای اقتصاد صنعتی و صادرات محور آلمان محسوب می‌شود و به رشد شاخص DAX در این هفته نیز کمک کرد.

آسیا

شاخص‌های اصلی سهام در آسیا هفته را تقریبا متعادل سپری کردند ولی برآیند عملکرد آن‌ها بیشتر به منفی تمایل داشت. دلیل این امر افزایش تمایل سرمایه‌گذاران آسیایی به سرمایه‌گذاری در اوراق خزانه ۱۰ ساله در آمریکا بود. شاخص‌ ASX استرالیا توانست هفته را با رشد اندک ۰.۰۳ درصدی سپری کند ولی شاخص‌های Nikkei ژاپن و شاخص ترکیبی Shanghai در چین به ترتیب با افت ۰.۳۵ درصدی و ۰.۲ درصدی مواجه شدند.

دلار آمریکا

یکی از بهترین عملکردهای هفته قبل قطعا توسط شاخص دلار ثبت شد به نحوی که برای اولین بار در ۱۳ هفته اخیر توانست در آستانه ورود به کانال ۹۲ واحد قرار بگیرد. خوشبینی‌ها نسبت به اقتصاد آمریکا و بازیابی اقتصادی این کشور افزایش یافته و همین امر منجر به تقویت دلار شده است. البته از رشد نرخ بازده اوراق خزانه نباید غافل شد که در این هفته دوباره به بالاتر از ۱.۶ درصد رشد کرد و باعث افزایش جذابیت دلار شد.

نفت‌خام

نفت خام کاملا تحت تاثیر خروجی جلسه چهارم مارس اوپک و اوپک پلاس قرار گرفت. تولید کنندگان عمده نفت خام در این جلسه توافق کردند که تا پایان آوریل سطح تولیدات را افزایش ندهند تا بازار نفت خام به یکباره با افزایش عرضه مواجه نشود. همزمان عربستان اعلام کرده که علاوه بر سطح توافق شده برای کاهش تولیدات، داوطلبانه به میزان یک میلیون بشکه در روز از تولیداتش تا پایان زمستان می‌کاهد. در پی همین توافقات، قیمت برنت در آستانه ۷۰$ قرار گرفته است.

طلا

در هفته گذشته طلا با افت تقریبا دو درصدی مواجه شد که دلیل آن افزایش سطح تقاضا برای دارایی‌های ریسکی‌تر و همچنین رشد شاخص دلار و اوراق خزانه آمریکا بود. همزمان با گسترش سریع واکسیناسیون کورونا در آمریکا و احتمال بالای بازیابی سریع اقتصادی این کشور، تقاضا برای طلا با افت مواجه شده است.

تحلیل‌گر: مهرداد کریم‌خانی

کد خبر 1803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =