امکان بازگشت به میز مذاکرات وجود دارد

وزیر خارجه آمریکا با اعلام پیچیده تر شدن برجام، گفت: آینده توافق به تصمیم ایران بستگی دارد و هنوز امکان بازگشت به میز مذاکرات وجود دارد.

به گزارش بیداربورس، آنتونی بلینکن درپاسخ به این سئوال که آیا احتمال توافق با ایران به دلیل تحولات اخیر کاملا" از بین رفته به شبکه پی بی اس گفت: مطمئناً کار، بسیار پیچیده‌تر از شرایط فعلی شده اما در صورت تصمیم ایران به حذف مسائل غیرمرتبط به مذاکرات و از سر گیری فعالیت دوربین‌ها ، امکان بازگشت به توافق وجود دارد. ولی ایران در مسیر و جهت دیگری حرکت می کند.

وی افزود: آمریکا سال های گذشته با شرکای اروپایی و چین و روسیه زمان زیادی صرف کرد تا به توافق هسته‌ای بازگردد. بخش عمده مسیر طی شده اما متأسفانه پس از تصمیم ترامپ به خروج از برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای‌ ایران، نتایج وحشتناکی به دست آمد. زیرا زمان گریز ایران برای تولید مواد شکافت‌ پذیر کافی در سلاح هسته ای از یک سال به چند هفته یا کمتر تبدیل شده است.

این وزیر ادامه داد: ایران به دنبال وارد کردن موضوعات غیرمرتبط با برجام به مذاکرات بوده و اقدام به حذف دوربین‌ها از تأسیسات هسته‌ای کرد که بازگشت به برجام را به طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند. چرا که دوربین‌ها برای تأیید توافق ضروری هستند.

بلینکن گفت: با این همه آینده توافق به تصمیم ایران بستگی دارد و هنوز امکان بازگشت به میز مذاکرات وجود دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت: دولت منتظر پاسخ سازنده و بدون مسائل فرابرجامی ایران است و شانس احیای برجام در صورت عدم تصمیم برای همیشه به مخاطره خواهد افتاد. بنابراین درصورت پذیرش محدودیت های توافق سال ۲۰۱۵ ، بایدن آماده لغو تحریم ها و گفت وگوی مستقیم است.

وی ادعای چند روز پیش یک کارشناس ایرانی مبنی بر ارسال پیام سری بایدن به ایران و قبل از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس را رد کرد و با اعلام سفر جو بایدن به منطقه و عربستان ، ادامه داد: ایران چالشی برای کل منطقه است. به همین دلیل آمریکا به تقویت دفاعی کشورهای منطقه کمک خواهد کرد .

کد خبر 18045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =