فروش املاک آمریکا رکورد ۲ ساله را شکست

فروش املاک ایالات‌متحده در ماه مه به پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر سقوط کرد زیرا قیمت‌ها به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار از مرز ۴۰۰هزار دلار آمریکا عبور کرد و با افزایش بیشتر نرخ بهره وام مسکن همچنین به حاشیه راندن خریداران از بازار، رکورد جدیدی ثبت کرد.

به گزارش بیداربورس به نقل از بیزنس، انجمن ملی مشاوران املاک (NAR) اعلام کرد: فروش خانه‌های موجود ۳.۴ درصد کاهش یافته و به نرخ سالانه ۵.۴۱ میلیون واحدی تعدیل شده فصلی رسیده که پایین‌ترین سطح از ژوئن ۲۰۲۰ است یعنی زمانی که فروش از رکود قرنطینه کووید-۱۹ در حال بازگشت بود. این چهارمین کاهش متوالی فروش ماهانه بود.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که فروش به نرخ ۵.۴۰ میلیون واحد کاهش یابد. فروش در شمال شرقی افزایش یافت اما در غرب و جنوب پرجمعیت کاهشی بود.

فروش مجدد خانه که بخش عمده‌ای از فروش خانه در ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهد، نسبت به سال قبل ۸.۶ درصد کاهش یافته است.

فروش ماه مه عمدتا مربوط به انعقاد قراردادهایی بود که یک تا دو ماه پیش امضا شده بود، قبل از اینکه نرخ وام مسکن در بحبوحه افزایش انتظارات تورمی و افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو شروع به شتاب گرفتن کند.

بر اساس داده‌های آژانس مالی وام مسکن فردی مک، وام مسکن ۳۰ ساله با نرخ ثابت ۵۵ واحد در هفته گذشته جهش کرد و به بالاترین میانگین ۱۳-۱/۲ ساله ۵.۷۸ درصد رسید. این بزرگترین افزایش یک هفته‌ای از سال ۱۹۸۷ بود و این نرخ از ژانویه بیش از ۲۵۰ واحد پایه افزایش یافته است.

بازار مسکن، بخش حساس به نرخ بهره، در حال از دست دادن سرعت است اما این می‌تواند به بازگرداندن عرضه و تقاضای مسکن و کاهش قیمت‌ها کمک کند.

متوسط ‌قیمت مسکن موجود نسبت به سال قبل ۱۴.۸ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در ماه مه به ۴۰۷هزار و ۶۰۰ دلار رسید. در بحبوحه کمبود خانه‌های سطح پایه، فروش در قسمت‌های بالای قیمت بازار متمرکز شد.

۱.۱۶ میلیون خانه قبلا در بازار وجود داشت که ۱۲.۶ درصد نسبت به آوریل و ۴.۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. با کاهش تقاضا، عرضه ماهانه احتمالا به‌طور پیوسته بهبود خواهد یافت. دولت هفته گذشته گزارش کرد که تکمیل مسکن در ماه مه به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۷ رسیده است، در حالی که تعداد خانه‌هایی موجود در حال ساخت نزدیک به بالاترین رکورد بوده است.

با سرعت فروش در ماه مه، ۲.۶ ماه طول می‌کشد تا موجودی فعلی خانه‌های موجود تمام شود، در مقایسه با ۲.۵ ماه سال قبل. عرضه ۶ تا هفت ماهه به‌عنوان تعادل سالم بین عرضه و تقاضا در نظر گرفته می‌شود.

به‌طور معمول، املاک به مدت ۱۶ روز در بازار باقی می‌ماند و فروش تمام نقدی ۲۵ درصد از معاملات را تشکیل می‌داد.

کد خبر 18363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =