سرمایه‌گذاران بر طلا چقدر سود کردند؟

سکه تمام بهار آزادی که در ابتدای سال در حوالی قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله میشد، در بهار ۱۴۰۱ روند صعودی داشت و حتی سقف ۱۶ میلیون تومان را هم لمس کرد.

به گزارش بیداربورس، اگرچه برخی اقتصاددان‌ها اعتقاد دارند سکه نمیتواند کالای سرمایه‌گذاری باشد اما همواره سرمایه‌گذاران روی این فلز خوش رنگ توانسته‌اند سودهای خوبی کسب کنند. این روزها قیمت سکه رو به کاهش رفته، اما به صورت میانگین این فلز گران‌بها در فصل بهار حدود ۲۰ درصد رشد کرد و توانست سودی در همین حدود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. با این حال اگر سرمایه‌گذاران در کم‌ترین قیمت یعنی حوالی ۱۲ میلیون تومان خریده و نزدیکی ۱۶ میلیون تومان فروخته باشند، حدود ۳۷ درصد سود کرده‌اند. البته باید روی دیگر سرمایه گذاری را هم در نظر گرفت که اگر خرید خود را در بالاترین قیمت یعنی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان انجام داده و پس از آن در قیمت‌های نزولی حدود ۱۴ میلیون تومان میفروختند، نزدیک به ۱۵ درصد ضرر کرده‌اند.

چرا سکه گران شد؟

نبود چشم‌اندازی روشن از برجام، سیاست‌های مبهم اقتصادی دولت، روند تورم و ... در کنارهم سرمایه‌گذاران را مجاب کرده که از یک سو نگهداری ریال اشتباه و از سوی دیگر باید در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که به دور از قیمت‌گذاری دولتی و دستوری باشد. در میان بازارهای موازی، مسکن به حدی گران شده که درصد بالایی از سرمایه‌ها کفاف سرمایه‌گذاری در این بازار را نمیدهد، از این رو اقبال به سمت دلار و سکه‌ای رفته که از گذشته به اشتباه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در ذهن سرمایه‌گذاران جا افتاده‌اند

مقدار

درصد

بازده یک هفته

۴،۴۹۰،۰۰۰

۳%

بازده یک ماهه

۹,۶۲۰,۰۰۰

۷.۱%

بازده ۳ ماهه

۲۵،۰۷۰،۰۰۰

۲۰%

بازده ۶ ماهه

۱۸,۰۶۰,۰۰۰

۱۴.۲%

بازده یک سال

۴۳,۰۴۰,۰۰۰

۴۲.۲%

خبرنگار: گلاره کحالی

کد خبر 18374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =