ریسک بازار سرمایه تخلیه شده است

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه زمانی می‌توان گفت بازار سرمایه با رشد همراه است که بازار کسب و کار با رونق همراه باشد و شرکت‌ها دارای طرح های توسعه‌ای و افزایش کیفیت درامدی باشند، ادامه داد: بنظر می‌رسد با رسیدن به توافق برجام نیز  نرخ دلار در این محدوده باقی بماند تا قدرت خرید مردم به روز شود.

نیما پروانی، رئیس هیات مدیره کارگزاری دارا با بیان اینکه در این روزهای کشور نمی‌توان بازار روز آینده را پیش بینی کرد، به بیدار بورس گفت:  به بازار سرمایه باید دید بلند مدت داشت حداقل با افق دو الی سه سال زیرا یکی از پارامترهای تاثیرگذار در بورس ما مسایل سیاسی است که هیچ‌کس از فردای شرایط سیاسی خبردار نیست.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ریسک بازار سرمایه تخلیه شده، به این معنی که با توجه به قیمت دلار، سود آوری شرکت‌ها، وضعیت ارزندگی صنایع و شرکت‌ها به جایی رسیده است که می توان در این بازار سرمایه‌گذاری کرد اما سرمایه گذاری هوشمندانه.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اینکه سرمایه گذاران نباید انتظار سوددهی در کوتاه مدت داشته باشند، اظهار کرد: حتی اگر برجام به سرانجامی برسد مشخص نیست در کوتاه مدت چه اتفاقی برای بازار رخ خواهد داد.

پروانی با بیان اینکه توافق برجام عامل کاهش ریسک سیستماتیک در بورس، رونق در کسب و کار، گشایش در ارتباطات پولی و بانکی و افزایش رابطه مالی با فضای بین‌الملل را فراهم خواهد کرد، ادامه داد: در صورت عملی شدن برجام در کشور کسب و کار رونق پیدا خواهد کرد و به واسطه آن بازار سرمایه نیز صعودی خواهد شد.

وی با بیان اگر شاخص کل با عدم توافق برجام رشدی نیز داشته باشد این رشد کیفی نبوده و تنها کاهش ارزندگی پول را بهمراه خواهد داشت، ادامه داد: با افزایش نرخ دلار ازرش قدرت خرید کاهش پیدا خواهد کرد و این امر در بلند مدت نیز به ضرر بازار سرمایه خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر برجام هم به نتیجه برسد دلار با کاهش چشم گیری روبه رو نخواهد بود، ادامه داد: نرخ دلار در رنج کنونی خواهد ماند تا قدرت خرید مردم به روز شود.

پروانی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه، گفت: بورس در حال حاضر با وجود شرایطی از جمله رونق کسب و کار و ثبات شرکت‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

صنایع پر پتانسیل کدامند؟

وی با بیان اینکه در زمان رکود و کاهش نقدینگی در بازار سرمایه توجه سرمایه گذاران به کدام سمت خواهد رفت، تصریح کرد: معمولا در این مواقع  اقبال به سمت شرکتها و صنایع P/E محور است یعنی شرکتی با نرخ سود تقسیمی بالاتر.


پروانی با بیان اینکه زمانی که نقدینگی در بازار است و اقتصاد تورمی میشود بهتر است در آن زمان به سمت شرکت های برویم که ارزش جایگزینی بهتری دارند مانند ایران خودرو در سال 99 که رشد چشمگیری داشت ادامه داد: شرکت‌های مانند املاک و مستغلات و شرکت‌های بیمه ای و گروه بانکی در این دوران میتوانند با اقبال خوبی روربه رو باشند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر و افق بلند مدت بازار سرمایه محل مناسبی برای سرمایه گذاری است اما با تنظیم سطح ریسک.

کد خبر 18417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =