کدام گروه‌ها با توافق برجام سود و ضرر می‌کنند؟

یک کارشناس بازار سرمایه برجام را عامل رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و به‌طبع بازار سرمایه دانست و گفت:در سال‌های گذشته صنعت خودروسازی به واسطه تحریم‌ها بیشترین آسیب را متحمل شد که با انجام توافقات توانایی رقابت با محصولات وارداتی را پیدا خواهد کرد.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص شایعه توافق برجام و تاثیر آن بر بازار سرمایه به بیدار بورس، گفت: تاکنون اخبار مربوط به برجام چه در زمان عملیاتی شدن آن و چه در زمان خروج آمریکا از برجام، بزرگ‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه بوده است.

وی با اشاره به وابستگی شدید اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی و تعامل بین‌المللی، برجام را عاملی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور دانست، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها برخی شرکت‌های که در تامین مواد اولیه یا افزایش نرخ دلار و کاهش صادرات متضرر شده بودند در حال حاضر با اخبار مثبت برجامی در شرایط مساعدی قرار گرفته‌اند.

خودرویی‌ها مورد اقبال بازار قرار میگیرند

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها خودرویی‌ها از لحاظ تامین قطعات و ورود تکنولوژی جدید در مضیقه بودند که با انجام توافق این صنعت میتواند به صورت مجدد مورد اقبال بازار قرار بگیرد

میرمعینی با بیان اینکه اگر توافق برجامی صورت پذیرد شرکت‌های خودروسازی می‌توانند در زمینه افزایش تیراژ تولید، کیفیت خودرو و توانمندسازی در مقابل محصولات وارداتی گامی مثبت بردارند، ادامه داد: با اثرگذاری کوتاه‌مدت کاهش نرخ دلار به دلیل توافق برجامی باز هم شاهد رشد سودآوری و طرح توسعه شرکت‌های صادرات‌محور خواهیم بود.

رکود در بازارهای موازی

وی اظهار کرد: با برداشته شدن سایه سیاه تحریم‌ها از اقتصاد کشور و همچنین اخذ سیاست‌گذاری‌های صحیح  دولت شاهد ورود پول به بازار سرمایه و رکود احتمالی در بازارهای رقیب خواهیم بود.

این کارشناس بازار خاطر نشان کرد: بزرگترین بازاری که دست‌خوش تغییرات مثبت و پایدار برجامی خواهد بود بازار سرمایه است و حال خوش بازار سرمایه موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور نیز خواهد بود.

میرمعینی در رابطه با نقش‌آفرینی بورس در اقتصاد کشور، گفت: رشد بازار سرمایه رابطه مستقیمی با ثبات اقتصادی دارد به نوعی کمک به اقتصاد کشور در زمینه توسعه و جذب سرمایه‌های خرد و پراکنده کشور از توانایی‌های این بازار است.

برجام نوش دارو برای تمام صنایع بورسی

وی با اشاره به اینکه هیچ صنعتی به واسطه تحریم‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته، بیان کرد: در این دوران بسیاری از صنایع در تهیه مواد اولیه، فروش محصولات و یا تولید دچار مشکلاتی بودند بنابراین توافق برجام در بلندمدت برای تمامی صنایع مبارک خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمای در پایان گفت: می‌توان گفت تمامی صنایع دچار محدودهای تحریمی هستند و با کاهش این محدودیت‌ها تمامی آنها با رشد و شکوفایی روبرو خواهند شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =