ما هنوز در مهار تورم پیروز نشدیم

یک مقام ارشد فدرال رزرو ضمن اعلام حمایت اولیه خود از کاهش سرعت بالا رفتن نرخ‌ بهره، تاکید کرد که قیمت‌ها هنوز بسیار بالاست و برای اعلام پیروزی در مبارزه با تورم بسیار زود است.

به گزارش بیدار بورس،  به گزارش فایننشال تایمز؛ پس از آنکه مشخص شد سرعت تورم نسبت به ماه گذشته در آمریکا کاهش یافته، یک مقام ارشد فدرال رزرو هشدار داد که خیلی زود است تا بانک مرکزی ایالات متحده، در مبارزه با تورم افزایش یافته، اعلام پیروزی کند.

مری دالی، رییس فدرال رزرو سانفرانسیسکو در مصاحبه با فایننشال تایمز، اگرچه سومین افزایش متوالی ۰.۷۵واحد درصدی نرخ بهره را در نشست سیاست گذاری بعدی بانک مرکزی در ماه سپتامبر رد نکرد، اما تاکید کرد که فدرال رزرو می‌تواند سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

چنین اظهاراتی در بحبوحه بحث‌هایی در مورد اینکه فدرال رزرو با چه سرعتی سیاست‌های پولی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، پس از سریع‌ترین افزایش نرخ بهره از اوایل دهه ۱۹۸۰ در نیمه اول سال جاری تشدید خواهد کرد، مطرح می‌شود. نرخ وجوه فدرال که در ماه مارس نزدیک به صفر بود، اکنون بین ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد ثابت شده است.

این مقام ارشد فدرال رزرو پس از آنکه آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده نشان داد بین ژوئن تا جولای افزایشی نداشته و نرخ تورم سالانه به ۸.۵ درصد کاهش یافته است، گفت: «خبرهای خوبی در مورد داده‌های ماه به ماه وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف کنندگان و کسب و کارها تا حدودی تسکین می‌یابند، اما تورم بسیار بالاست و نزدیک به هدف ما یعنی ثبات قیمت‌ها نیست.»

با این وجود دالی با استناد به دلایلی مانند افزایش تورم هسته به دلیل افزایش تورم خدمات که اقلام بی‌ثباتی مانند انرژی و مواد غذایی را حذف می‌کنند، اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم در کاهش تورم اعلام پیروزی کنیم زیرا هنوز به هدف خود نزدیک نشده‌ایم.

دالی همچنین در توضیح اینکه چرا افزایش ۰.۵واحد درصدی نرخ بهره در ماه سپتامبر هدف پایه مدنظر اوست، گفت: نرخ‌ها باید تا پایان سال کمتر از ۳.۵واحد درصد، سطحی که فعالیت تجاری و مصرف کننده را محدود می‌کند، افزایش یابد. باید نسبت به حرکت بیش از حد تهاجمی برای کاهش تقاضا هشیار باشیم زیرا ابهامات زیادی وجود دارد و جهش به جلو با اطمینان زیاد به این سیاست تجویزی که افزایش نرخ ۰.۷۵ واحد درصدی چیزی است که به آن نیاز داریم، بهینه نخواهد بود.

به گفته دالی، فدرال رزرو در حال حاضر سیاست‌های پولی را به میزان قابل توجهی تشدید کرده و اثرات کامل این اقدامات هنوز در اقتصاد کاملا مشخص نشده است.

وی افزود: سایر بانک‌های مرکزی جهانی نیز به سرعت نرخ‌های بهره را به روشی همگام افزایش می‌دهند تا حدی که شرایط مالی جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، این درحالی است که چشم انداز رشد در میان اقتصادهای پیشرفته و در حال ظهور ضعیف شده است.

این مقام ارشد فدرال رزرو ضمن اشاره به انتظارات فزاینده سرمایه گذاران مبنی بر اینکه فدرال رزرو به طور ناگهانی به کاهش نرخ بهره در سال آینده روی خواهد آورد، افزود: ما باید کارهای زیادی انجام دهیم، اما من نمی‌خواهم این اقدامات را آنقدر واکنشی انجام دهیم که بازار کار را خراب کند. اگر اقتصاد را به هم بزنیم و مردم شغل خود را از دست بدهند، واقعاً وضعیت بهتری را برای آنها ایجاد نکرده‌ایم.

تا کنون بازار کار با افزایش ۵۲۸هزاری فرصت شغلی در ماه جولای، سبب شده نرخ بیکاری در آمریکا کاهش ۳.۵درصدی را تجربه کند و به پایین‌ترین حد خود در پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا برسد.

با این وجود، فرصت‌های شغلی از بالاترین سطح اخیر خود شروع به کاهش کرده‌اند و درخواستهای ادعایی بیکاری که در سطوح بسیار پایین قرار داشت، افزایش یافته است. البته دالی در همین رابطه، تأیید کرد که انتظار ندارد زمانی که فدرال رزرو با افزایش قیمت‌ها مقابله می‌کند، نرخ بیکاری بیش از ۴درصد افزایش یابد. این درحالی است که برخی از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که اگر بانک مرکزی می‌خواهد در مهار تورم موفق باشد، نرخ بیکاری ممکن است بیش از ۵درصد افزایش یابد.

در هنگام برگزاری نشست بعدی فدرال رزرو در ماه سپتامبر، مقامات آمار شغلی و تورم یک ماه دیگر را در اختیار خواهند داشت. دالی گفت که این گزارش‌ها را از نزدیک بررسی می‌کند تا تأیید کند که آیا مناسب است که به سرعت پایین‌تری از تشدید سیاست‌ها روی بیاورند یا خیر.

در انتها دالی با تاکید دوباره بر این موضوع که آمارهای مربوط به تورم دلگرم‌کننده است، اما با هدف ما فاصله دارد گفت: من به دنبال داده‌های کل هستم تا بتوانم تأیید کنم که آیا فدرال رزرو در مسیری است که تورم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به هدف ثبات قیمت‌ها دست یابد یا خیر.

کد خبر 20250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =