صندوق‌ها ۲.۷ همت بیشتر از حد نصاب سهام خریدند

ماجرا از جایی آغاز شد که یک فعال بازار بورس با انتشار جدولی مدعی شد، صندوق‌های با درآمد ثابت، حد نصاب ۱۵ درصدی خرید سهام را رعایت نمیکنند و باعث خروج پول از بازار سرمایه شده اند. اندکی پس از انتشار این مطلب فعالان بازار سرمایه و مدیران صندوق های بادرآمد ثابت اعلام کردند جدول منتشر شده با خطای فاحش همراه است، به چند دلیل.

صندوق‌های با درآمد ثابت مجاز هستند ۱۵ درصد از منابع را در این امور  صرف کنند: سهام، حق تقدم سهام، قرارداد اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار تامین مالی اسلامی که با هدف تامین نقدینگی خرید سهام منتشر شده‌اند که برخی از این موارد در محاسبات جدول ادعایی گنجانده نشده است.

همچنین در میان فهرست منتشر شده اسامی صندوق‌هایی درج شده که اساسا به واسطه تفاوتشان از سایر صندوق‌ها اجازه خرید سهام ندارند. از سوی دیگر صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، الزامی به خرید سهام ندارند و صندوق‌های مختص اوراق دولتی به طور کلی از خرید سهام منع شده‌اند.

۲.۷ همت بیشتر از حد نصاب خرید انجام شده است

امیرعباس کریم‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بیداربورس با اشاره به خبر رعایت نشدن حد نصاب خرید سهام در صندوق‌های درآمد ثابت گفت: برای تعیین صلاحیت این موضوع، باید تمام اطلاعات صندوق‌های فیکسینگ وجود داشته باشد تا بتوان با بررسی مرتب و منظم، متوجه مقدار دارایی و ارزش آنها شد و بتوان میزان دقیق سهام را مشخص کرد.

گفتنی است ارزش صندوق های درآمد ثابت در مجموع ۴۸۰ همت است که در بین آنها ۱۹ صندوق بزرگ ارزشی در حدود ۳۷۰ همت دارند. این یعنی بیش از ۷۷ درصد ارزش بازار در اختیار این ۱۹ صندوق است. برخی فعالان بازار سرمایه مدعی شده اند صندوق‌های با درآمد ثابت کف خرید ۱۵ درصدی سهام را رعایت نکرده اند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همین ۱۹ صندوق حدود ۲.۷ همت هم بیشتر از حد نصاب، سهام خریداری کرده‌اند. این اشتباه از آنجا ناشی میشود که گواهی سپرده‌های کالایی، اوراق خزانه و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی هم جزو نصاب ۱۵ درصدی لحاظ میشود اما فعالان بازار به این موضوع توجهی نکردند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، گذاشتن حد نصاب خرید سهام برای صندوق های در آمد ثابت موجب افزایش سرمایه ورودی و بر هم خوردن نظم و نسبت صندوق‌های درآمد ثابت شده است.

کریم زاده در پایان با بیان اینکه در زمستان سال گذشته، چند صندوق درآمد ثابت با بازدهی ۳ ماهه منفی مواجه شدند که مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت و نگرانی‌هایی ایجاد کرد، اظهارداشت: افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام آن‌ها ریسک ناخواسته‌ای را تحمیل می‌کند که این خطر با خرید سهام از جیب افراد ریسک گریز به جیب افراد ریسک پذیر وارد می‌شود.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

کد خبر 20331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =