۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
اقبال دو صنعت بورسی و نمادهای کوچک برای بازدهی و جذب نقدینگی بیشتر

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به خروج فعالان از بورس و ورود به بخش ساختمان، پیش بینی کرد دو گروه و نمادهای کوچک، ظرفیت مناسبی برای رشد و بازدهی و جذب نقدینگی داشته باشند.

به گزارش بیداربورس، رامین زادیوسفی ماسوله با مرور وضعیت سال گذشته بازار سرمایه به روزنامه ایران اعلام کرد: شاخص بورس طی سال قبل بیشتر نزولی بود. بنابراین انتظار می‌رفت در سال جاری بازدهی بازار سهام برای معامله‌گران بیشتر شود هرچند در برخی سهم‌ها بازدهی معقولی وجود داشته اما این بازدهی مختص بیشتر سهم‌ها نبود.

شاخص بورس در سال جاری بیشتر نوسانی بود و رشد چندانی هم در پی نداشت درحالی که برخی تحلیل‌ها حاکی از این بود تا مرداد ماه شاخص کل، قله قبلی را فتح خواهد کرد که این تحلیل‌ها بر روند بازار اثرگذار بود. با عدم بازدهی مورد انتظار معامله‌گران، بخشی از فعالان بعد خروج از بازار روانه صنعت ساختمان شدند. زیرا صنعت ساختمان کم ریسک‌ترین بازار برای آنها بوده و همواره بازدهی مناسبی در پی داشت.

در ماه‌های اخیر و با خروج بخشی از منابع بازار سهام این منابع راهی بازار مسکن شد و بازدهی مطلوبی هم برای معامله‌گران به دنبال داشت. چون بخش مسکن در تولید ناخالص داخلی سهم بسزایی داشته و 10 درصد اشتغال هم به صنعت ساختمان مربوط می‌شود. صنعت ساختمان به عنوان یک رقیب مهم برای بازار سرمایه همواره مد نظر بخشی از معامله‌گران بود. زیرا اگر در این بازار سودی نصیب معامله‌گران نشود، بازار مسکن همواره این جذابیت را برای آنها داشته است.

صنعت ساختمان سال گذشته و با توجه به افزایش نرخ ارز و نهاده‌های تولید، عقب‌ماندگی را نسبت به سایر بازارها جبران کرد. این صنعت در قیاس با بازار سرمایه سود و بازدهی بهتری داشته و برآیند قیمت مسکن در قیاس بیشتر بود. در مرداد ماه عوامل مهمی بر بازار سرمایه و صنعت ساختمان اثرگذار بود که یکی از این موارد، مذاکرات بین‌المللی بود که با پررنگ‌تر شدن این امر و افت قیمت ارز، مراجعه به بسیاری از بازارها از جمله طلا و مسکن تا تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات، کاهش یافت.

با رشد صنعت ساختمان در بازار، برخی سهم‌ها همچون بانکی‌ها و خودرویی‌ها ظرفیت مناسبی برای رشد و بازدهی بیشتر دارند. افزایش حجم و ارزش معاملات خرد در هفته اخیر یک علامت مثبت تلقی می شود. بازار سرمایه زمانی رشد مطلوبی خواهد کرد که ورود نقدینگی صورت پذیرد. بنابراین سهم‌های کوچک ظرفیت مناسبی برای جذب نقدینگی به بازار سهام در قیاس با سهم شرکت‌های بزرگ‌تر دارند.

اکنون توجه‌ها بیشتر به سمت سهام‌ خودرویی است. زیرا با عرضه خودرو در بورس کالا این امر توجه معامله‌گران را برای کسب بازدهی بیشتر جلب کرده هر چند که در روزهای اخیر امید به بازدهی بازار سرمایه هم بیشتر شده است.

سهام صنایع ساختمانی حاضر در بورس در ماه‌های اخیر رشد شدیدی نداشتند. زیرا بخش مهمی از سود شرکت‌های ساختمانی از محلی غیر از ساخت و ساز بود. بازدهی سهام شرکت‌های ساختمانی در بین 10 صنعت برتر بازار سرمایه در زمره پنج صنعت بورسی پایین‌تر است که تغییر در این میزان بازدهی تا حدودی از ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی ساختمان هم اثر خواهد پذیرفت.

کد خبر 20538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =