۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
دلایل نوسان بورس و ناامیدی سهامداران

کارشناس بازارسرمایه با اعلام دلایل تداوم اوضاع نوسانی بورس و نا امیدی سهامداران، وضعیت این هفته و صنایع دارای ظرفیت رشد را پیش بینی و معرفی کرد.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی درباره وضعیت نوسانی بازار سهام و متاثر از تحولات غیر قطعی احیای برجام با انتشار متنی تحت عنوان" خروج تدریجی بازار از رکود" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: معاملات بازار سهام به‌دنبال ابهامات چند وجهی حول محور مسائل سیاست خارجی و مباحث مرتبط با اقتصاد کلان همچنان نوسانی دنبال می‌شود.

رشد قیمت سهام‌ با وجود اینکه نشانه های مهم تقویت رشد سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی محسوب می‌شود در ماه‌های گذشته رو به افول بود و این موضوع در کنار ضعف تقاضا، سبب خروج بخش بزرگی از سهامداران حقیقی و خرد شده است. اگرچه رخدادهای بین‌المللی در خصوص امکان بازگشت به برجام، مشکلات عدیده‌ای برای بازارهای مالی ایجادکرده اما بازار سهام فارغ از تهدیدهای خارجی با مجموعه‌ای از سیاست‌های عجیب و غریب و در عین حال غیرحرفه‌ای مواجه است. این مسائل سبب‌ شده سرمایه‌گذاران به‌رغم برخی وعده‌های حمایتی از بورس نتوانند از سد ناکامی‌های مسبوق به‌سابقه با خیالی راحت عبور کنند.

بررسی وضعیت بازارسهام از ابتدای تابستان نشان می‌دهد روند بازار تا حدودی تحت‌تاثیر اخبار مذاکرات برجامی و انتظارات احتمالی با در دستور کار قرار دادن استراتژی احتیاط از سوی سرمایه‌گذاران در وضعیت کم‌رمق به‌سر می‌برد. آنطور که برآیند بررسی‌ها در این بازار نمایان می‌کند معاملات بورس در تابستان ریزش و نوسان منفی قیمت‌ها را ثبت کرده است.

با توجه به تکرار این روند در ‌ماه‌های گذشته به‌نظر می‌رسد بازارسرمایه در هفته‌جاری نیز به حرکت نوسانی ادامه دهد و به دلیل نبود محرک قوی و قدرتمندی، برخی گمانه‌زنی‌ها از عدم‌ پیشروی قیمت‌ها در سطوح جدید و مسیری رو به رشد حکایت می‌کند. ازسوی دیگر به‌ نظر می‌رسد به‌ رغم سیاست‌های کنترلی به‌ منظور جلوگیری از افزایش قیمت سهام و رشد شاخص، عمق بازار به سمت مثبت گرایش بیشتری دارد تا درجا زدن. لذا برآیند این دو موضوع بازار را در سطح ایستا نگه‌ داشته است.

برهمین اساس نمی‌توان شاهد تغییرات جدی در آرایش معاملات بورسی بود. این موضوع به منزله حرکت در ریل نزولی نیست اما به‌ معنای پیشروی در مدار صعودی نیز نخواهد بود. با توجه به این عوامل، بازار سهام در هفته‌جاری روند متعادلی در پیش خواهد گرفت و صنایع غذایی، حمل‌ و نقل‌، قطعه‌ سازی و روانکار از امکان رشد بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند.

بازار سهام به‌ رغم برخی عوامل موثر مثبت از جمله انتظارات تورمی، جهش نرخ تورم و عوامل بنیادی مناسب درماه‌های اخیر نتوانست انتظارات را برآورده سازد. از این‌رو اکثر شرکت‌ها به روند نزولی ادامه دادند و فشار فروش تقویت شد.

در عین حال سیاست های مداخله‌گرانه در ساز و کار بازار از جمله رفتارهای دوگانه برخی متولیان و وزرای اقتصادی مبنی‌ بر فشار در کنترل قیمت‌ ها ، بسیاری از فعالان بازار سهام را به دلیل قرار گرفتن در قید و بندهای مخرب از توسعه و رشد قیمتی ناامید کرد. این در حالی است که بازار ظرفیت بسیاری برای شتاب بیشتر در افزایش ارتفاعات قیمتی دارد.

با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها مشمول نرخ‌گذاری و تعزیرات هستند و در عین حال برای تامین مواد اولیه با مشکلات بی شماری دست به‌گریبانند اما از سوی دیگر با توجه به انتشار گزارش عملکرد ۶‌ ماهه در هفته‌های آینده، تغییراتی در میزان فروش شرکت‌ها رخ خواهد داد. افزایش نرخ سود حاصل از گرانی محصولات که بسیاری از کارشناسان آن را پیش‌بینی می‌کنند، می‌تواند معاملات آتی را با رویکرد متفاوت و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در راستای اشباع بازارهای رقیب پیش ببرد. این وضعیت به مرور می‌تواند بازار را در میان‌ مدت و بلند مدت به سمت افزایش بازدهی سوق دهد.

کد خبر 21088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =