۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
سهم‌های کوچک نور چشمی بورس شدند؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه با توجه به اینکه بورس در روزهای اخیر از کمبود نقدینگی و حجم معاملات رنج می‌برد و همچنین باتوجه ‌به چشم‌انداز ضعیفی که مردم نسبت به برجام دارند، سهم‌های کوچک در حال حاضر اقبال بیشتری برای کسب بازدهی خواهند داشت.

علیرضا شاه‌محمدی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند مذاکرات برجام در روزهای اخیر و تاثیر آن بر بازارسرمایه بیان کرد: باتوجه‌به خبرهای برجامی خوش‌بینی‌ها نسبت به احیای برجام در آینده نزدیک کم شده و همان‌طور که در معاملات قیمت دلار مشاهده می‌کنیم نرخ دلار به سمت سقف تاریخی خود در حرکت است.

او ادامه داد: احتمال احیای برجام تا بعد از انتخابات کنگره آمریکا کم شده و به نظر می‌رسد که شاخص تا مشخص نشدن وضعیت برجام در حوالی کنونی نوسان داشته باشد.

کف حمایتی بورس چه عددی است؟

وی با بیان اینکه کف حمایتی در محدوده ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ است، تصریح کرد: باتوجه‌به وضعیت بازارهای جهانی و قیمت دلار به نظر نمی‌رسد که شاخص افت شدیدتری داشته باشد چرا که قیمت‌های جهانی در محدوده میانگین بلندمدت خود قرار دارند.

شاه‌محمدی در خصوص قیمت‌های جهانی اضافه کرد: سیاست انقباضی که فدرال رزرو در جهت کنترل تورم در پیش گرفته موجب رکود در بازارهای جهانی شده و در همین راستا قیمت‌های جهانی محصولات متاثر از شاخص دلار و کاهش تقاضا افت محسوسی را تجربه کرده‌اند و دیگر انتظار افتی برای محصولات وجود ندارد.

سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی، مهم‌ترین محرک بورس

به عقیده این کارشناس بازارسرمایه مهم‌ترین محرک بورس در کوتاه مدت سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی است که در حال حاضر با سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده برای کنترل تورم، رکود شدیدی در بازار حاکم شده است.

او تعیین وضعیت برجام را به نفع بازارسرمایه دانست و بیان کرد: تعیین تکلیف برجام سایه ابهام بزرگی را از بازارسرمایه حذف می‌کند و شرایط آن را بهبود می‌بخشد.

وی با یادآوری این نکنه که بازارسرمایه در روزهای اخیر از کمبود نقدینگی و حجم معاملات رنج می‌برد، افزود: باتوجه‌به چشم‌انداز ضعیفی که مردم نسبت به برجام دارند سهم‌های کوچک در حال حاضر اقبال بیشتری برای کسب بازدهی خواهند داشت.

شاه‌محمدی در سناریویی دیگر بیان کرد: در صورت احیای برجام سهم‌های شاخص‌ساز عکس‌العمل سریع‌تری برای برگشت از خود نشان خواهند داد که می‌توان در ابتدای زمستان چنین انتظاری داشت.

برجام بر کدام صنایع تاثیر می‌گذارد؟

این کارشناس بازارسرمایه همچنین گفت: در صورت احیای برجام حرکت سهم‌هایی مثل گروه خودرویی و بانکی را خواهیم داشت اما در صورت عدم احیای برجام و با عبور دلار از سقف قبلی خود سهم‌های دلاری و صادراتی محور مورد اقبال قرار خواهند گرفت.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =