معامله ۴۷۶ میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

بازار گواهی سپرده در نیمه نخست امسال با ثبت معامله نزدیک ۴۷۶ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۱۱.۲ همت رسید. در شهریور ماه نیز ۵۱ میلیون و ۵۹۱ گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۱.۳ همت میان معامله گران دست به دست شد.

به گزارش بیداربورس، آمارها گویای آن است که در مجموع ۶ ماهه نخست امسال ۴۷۵ میلیون و ۹۴۷ هزار و ۸۵۰ گواهی سپرده کالایی به ارزش نزدیک ۱۱ هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شده است.

همچنین حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در شهریور سال ۱۴۰۱ به ۵۱ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۸۰۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی های سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، نخود و زیره به ارزش بیش از ۱۲۸۹ میلیارد تومان رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ ارزش به سکه طلا و به لحاظ حجم به سیمان تعلق گرفت. به عبارت دیگر، نزدیک ۴ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۱۰۰ گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک ۶۶۶ میلیارد تومان از نظر ارزش صدرنشین شد و از نظر ارزش حجم در جایگاه سوم ایستاد. در مقابل اما سیمان با ثبت معامله ۳۳ میلیون و ۷۱۳ هزار گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۲۵ میلیارد تومان از نظر حجم با کسب سهم ۶۸ درصدی از کل حجم معاملات جایگاه نخست را از آن خود کرد اما از نظر ارزش پس از سکه طلا، زعفران و شیشه در جایگاه چهارم ایستاد.

بررسی ها نشان می دهد سکه طلا به ترتیب ۹ درصد از حجم کل و ۵۱ درصد از ارزش کل معاملات این ماه را به ثبت رساند.

بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جا به جایی ۱۱ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۵۲ گواهی سپرده و کسب سهم ۲۲ درصدی از حجم کل معاملات، در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به نزدیک ۴۳۴ میلیارد تومان رسید و با کسب سهم ۳۴ درصدی از کل ارزش معاملات نیز دوم شد.

ارزش معامله یک میلیون و ۷۸۵ هزار و ۸۲۳ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۱۶۴ میلیارد تومان فراتر رفت که این دارایی از نظر ارزش معاملات با کسب سهم ۱۰ درصدی مقام سوم را بعد از سکه طلا و زعفران به نام خود کند.

در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی نخود نیز ۱۵ گواهی سپرده میان معامله گران دست به دست شد و ارزش ۶۱۵ هزار تومان را در پی داشت.

در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع ۱۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا دست به دست شد و ارزش ۱.۵ میلیون تومان را رقم زد.

معامله ۴۷۶ میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

کد خبر 21877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =