چند متغیر در خرید و فروش رفتاری سهام + معرفی صنایع مقبول با و بدون برجام

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به داد و ستد سهامداران بر اساس رفتارشناسی و لزوم توجه به چند متغیر برای بهبود عملکرد معاملات، صنایع مقبول را با و بدون برجام پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، مریم اعتماد با انتشار مطلبی با عنوان "بورس از دریچه رفتارشناسی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: چند ماه است معامله‌ گران بازار سرمایه در محاسبات وزنی برای عوامل بنیادی قائل نیستند. در شرایطی که توجه بازار به صعود و نزول کامودیتی‌ محورها است، حتی نیم‌نگاهی به ظرفیت بنیادی وجود ندارد.

به‌گونه‌ای که در یک روز صف‌های طولانی خرید و در روز معاملاتی بعدی صفوف سنگین فروش تشکیل می‌شود. چنین وضعیتی از بی‌ثباتی بازار سهام حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران توجهی به تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال ندارند و غالبا بر اساس رفتارشناسی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

طی دو روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی پیرامون به بن‌بست رسیدن برجام به گوش می‌رسید هر چند این قبیل اخبار موثق نیست اما با فرض سناریوی مذکور، برخی از فعالان از اقبال پتروشیمی‌ها سخن به‌میان می‌آورند. این صنعت به‌تازگی تحت‌تحریم جدیدی از سوی آمریکا قرار گرفته است. بطور کلی در بازاری که عدم‌ اعتماد موج می‌زند استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذار نباید بر اساس دیدگاه میان‌مدت پایه‌ریزی شود.

در گذشته زمانی‌که سهام از سوی تحلیلگران در ارقامی کمتر از ارزش ذاتی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، خرید و صبر در جهت رسیدن به ارزش ذاتی رویکرد مطلوبی از سوی سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شد اما اکنون شرایط متفاوت است و بازار به هیچ‌عنوان نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت‌ها ندارد. در بازار بی‌ثبات عجله برای خرید و فروش امری مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

سهامداران در چنین مواقعی باید یک حد ضرر برای داد و ستدها تعیین کنند. دیدگاه کوتاه‌مدت و رفتارشناسی از دیگر ملزومات معامله در چنین مواقعی محسوب می‌شود. چند متغیر اساسی در حوزه رفتارشناسی به مواردی نظیر نرخ خرید حقیقی‌ها، حجم معاملات و غیره تقسیم‌بندی می‌شود. در عین حال با بهره‌مندی از موقعیت فیلترنویسی می‌توان در جهت بهبود عملکرد در جریان معاملات استفاده کرد.

فارغ از این مهم قیمت سهام نشات گرفته از عرضه و تقاضا در بازار است. زمانی‌که بی‌ثباتی در روند بازار تشدید می‌شود با اقتصاد دستوری روبرو خواهیم شد یا در اوج بازار طی ۲‌ سال‌ گذشته وضع قوانین موضعی از سوی سیاست گذاران فرابورس صورت می‌گرفت که در حقیقت تمامی این عوامل به جریان بازار ضربه وارد می‌کرد.

هیچ‌گونه دستکاری (تحریک در طرف تقاضا یا عرضه) نباید در بازار سهام صورت بگیرد. متاسفانه برخی تئوری‌های اقتصادی حاکم نیست اما در اقتصادهای پیشرفته زمانی‌که بازار سهام به لحاظ بنیادی به نقطه‌ای مشخص می‌رسد در گام بعد باید پا در مسیر صعود بگذارد. در بازار سرمایه ایران اما اینطور نیست. زمانی‌که ویروس‌ کرونا همه‌گیر بود بازار سهام ایران بدون هیچ‌دلیلی افزایش داشت.

با در نظر گرفتن سناریوی بن‌بست برجام یا در نگاه خوشبینانه، تعویق در حصول توافق با قدرت‌های جهانی احتمالا گروه‌های بانکی و خودرویی در معاملات هفته‌ جاری با فشار فروش از سوی معامله‌گران مواجه خواهند شد. در مقابل تقاضا برای گروه‌های تورم‌ محور همانند دارویی‌ها، غذایی‌ها و غیره می‌تواند افزایش داشته باشد.  هر چند امید به رشد شارپی در گروه‌های متاثر از تورم دور از ذهن است اما دید کوتاه‌مدت توام با بهره‌مندی از موقعیت فیلترنویسی و بررسی وضعیت‌ ورود پول می‌تواند در امر سرمایه‌گذاری مثمرثمر واقع شود.

کد خبر 22032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =