هزینه‌های نجومی قطر برای جام‌جهانی

قرعه میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ به نام قطر افتاده و این کشور، فرصتی بی‌نظیر را برای خود به دست آورده است چرا که رصد وضعیت صنعت گردشگری کشورهای میزبانِ مسابقات جام جهانی طی دوره‌های اخیر، نشان می‌دهد همه این کشورها با فراز و فرودهای مختلف و در نهایت با رشد گردشگری همراه شده‌اند.

به گزارش بیداربورس به عقیده کارشناسان با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم قطری‌ها با پول‌های نفت در جام جهانی، شاهد یکی از تاریخی‌ترین و متفاوت‌ترین نوع این مسابقات خواهیم بود که تاکنون برگزار شده است.

جالب است بدانید که قطر با هزینه‌های سرسام‌آوری که بری آماده‌سازی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در ۱۰ سال گذشته داشته سوژه رسانه‌های دنیا شده چرا که این کشور طبق گزارش رسانه‌های خارجی ۲۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده که این رقم ۲۰ برابر بیشتر از بودجه روسیه برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ است با این وجود مقام‌های دولتی در قطر توضیح دادند که این بودجه به پروژه‌های توسعه‌ای در سراسر این کشور اختصاص دارد که پیش از دریافت حق میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود.

*۲۲۰ میلیارد صرف چه شد؟

نشریه «سان» انگلیس در گزارشی به واکاوری این رقم سرسام آور قطر برای میزبانی از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخته است:

  • ۶.۵ میلیارد دلار صرف ساخت ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی و تدارک ویژه برای هواداران شده است.
  • بخش عمده‌ای از هزینه‌ها برای ساخت خط متروهای بزرگ شهر دوحه و بازسازی فرودگاه بین المللی دوحه صرف شده است. (مترو دوحه در ماه می ۲۰۱۹ افتتاح شد و هزینه ساخت آن ۳۶ میلیارد دلار گزارش شده و همچنین فرودگاه بین المللی حمد در سال ۲۰۱۴ افتتاح و گزارش شده که ۱۶ میلیارد دلار دیگر برای توسعه اش هزینه شده است.)

*سود کشورها از جام‌جهانی چقدر بود؟

کشور

میزان سود

میزان هزینه

آلمان(۲۰۰۶)

بیش از ۶ میلیارد دلار

۴.۳ میلیارد دلار

آفریقای جنوبی(۲۰۱۰)

سه‌ونیم میلیارد دلار

۳.۴ میلیارد دلار

برزیل(۲۰۱۴)

۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار

۱۵ میلیارد دلار

روسیه(۲۰۱۸)

هشت میلیارد دلار

۱۱.۶ میلیارد دلار

قطر(۲۰۲۲)

حدود ۹ میلیارد دلار

۲۲۰ میلیارد دلار

درآمد قطر در جام‌جهانی ۲۰۲۲

*هر قطری ۳ میلیون دلار

ناصر الخاطر، دبیر کمیته سازماندهی و میراث جام جهانی ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده که قطر از برگزاری این مسابقات حدود ۹ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت با توجه به جمعیت حدود ۳ میلیونی قطر می‌توان گفت که سهم هر قطری از این درآمد ۳ میلیون دلار خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول نیز انتظار دارد نسبت رشد اقتصادی در قطر به ۴.۲٪ برسد و در این موضوع دو مولفه تاثیر مستقیم داشته است: ۱) افزایش قیمت گاز و ۲) میزبانی جام جهانی.

قطر برای برگزاری جام جهانی هزینه هنگفتی کرده و قرار است بیشترین میزان پاداش را در اختیار تیم‌ها قرار دهد اما با تمام این تفاسیر، جمع‌بندی سود این کشور از میزبانی مهمترین رویداد فوتبالی، عدد ۲.۲ میلیارد دلار را نشان می‌دهد که به زودی و در خلال جام جهانی وارد اقتصاد این کشور خواهد شد. علاوه بر این بازگشت هزینه‌ها به چرخه اقتصاد با سود ویژه در بلندمدت نیز هست که در این رقم محاسبه نشده است. بر اساس آنچه قطر پیش‌بینی کرده، تا سال ۲۰۳۵ این عدد به ۲.۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

رییس کمیته برگزاری جام جهانی نیز گفته سود قطر حین و بعد برگزاری جام جهانی ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود که رقمی استثنایی است.

درآمدی تیم ملی چه‌قدر خواهد بود؟

قهرمان: ۴۲ میلیون دلار

نایب قهرمان: ۳۰ میلیون دلار

سوم: ۲۷ میلیون دلار

چهارم: ۲۵ میلیون دلار

تیم‌های پنجم تا هشتم: ۱۷ میلیون (در مجموع ۶۶ میلیون دلار)

تیم‌های نهم تا شانزدهم: ۱۳ میلیون دلار (در مجموع ۱۰۴ میلیون دلار)

تیم‌های هفدهم تا سی و دوم: ۹ میلیون دلار (در مجموع ۱۴۴ میلیون دلار)

تیم ملی فوتبال ایران حتی اگر در مرحله گروهی مسابقات نیز حذف شود ۹ میلیون دلار پاداش می‌گیرد. ۳۰ درصد این مبلغ یعنی ۲.۷ میلیون دلار سهم بازیکنان است. یعنی هر بازیکن حاضر در فهرست نهایی تیم ملی در جام جهانی، ۱۱۷ هزار دلار پاداش دریافت خواهد کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =