در انتظار بازار صعودی باشیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون بازار وارد اصلاح شده است، گفت: به احتمال زیاد بازار در کوتاه مدت مجدد به روند صعودی بازگردد اما اکنون بازار در نگرانی لایحه بودجه به سر می‌برد.

محمود آشورزاده، مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان پیشرفت و توسعه صبا با اشاره به اینکه بازار سرمایه از ۷ آبان صعود قابل قبولی را آغاز کرد که تا ۲۱ آبان ادامه‌دار بود، به بیدار بورس گفت: می‌توان گفت بازار سرمایه حدود ۵۰ درصد از روند نزولی قبلی را جبران کرد و وارد اصلاح شده است.

** بازگشت بازار به مدار مثبت

وی با بیان اینکه هرچند تعیین دقیق انتهای زمان اصلاح غیرممکن است اما این اصلاح به احتمال زیاد کوتاه مدت خواهد بود و انتظار می‌رود مجددا به زودی بازار وارد روند صعودی شود. افزود: افزایش بازدهی اوراق درآمد ثابت باعث می‌شود بخشی از منابع بویژه از طرف سرمایه‌گذاران حقوقی به سمت این اوراق جذب شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طبیعتا این حرکت نقدینگی می‌تواند تا حدی در رشد آتی بازار موثر باشد و روند صعودی آن را تضعیف و ادامه حرکت را با تاخیر مواجه سازد.

** پارک پول حقیقی‌ها در صندوق‌ها با درآمد ثابت

آشورزاده با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران حقیقی عموما در روند اصلاحی یا رکودی به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت حرکت می‌کنند، گفت: آمار این صندوق‌ها نشان داده‌ است از تاریخ ۱۷ آبان ورود حقیقی روند مثبتی داشته اما این ورود حقیقی‌ها به صندوق‌ها می‌تواند به منزله پارک پول در نظر گرفت که با شروع روند صعودی مجدد خروج پول حقیقی‌ها از صندوق‌ها را شاهد خواهیم بود.

** نگرانی بورس از لایحه بودجه ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه از مهمترین سوالات بازار در روزها و ماه‌های باقی مانده سال جاری، لایحه بودجه دولت خواهد بود، توضیح داد: در بازار جهانی نرخ گاز از ژوئن ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۲ افزایش چشمگیری داشت و مجدد کاهش یافت اما به ارقام ابتدای رشد خود نرسید.

آشورزاده اضافه کرد: اگر چه تکنیکالی می‌توان گفت روند صعودی به اتمام رسیده است اما رشد قیمت ارز در داخل، عاملی خواهد بود تا نرخ خوراک و نرخ گاز مصرفی کاهش نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد دولت در بهترین حالت، با قیمت‌های سال گذشته لایحه را ارائه خواهد کرد.

 وی با اشاره به اینکه در بلندمدت هنوز کمی زمان لازم است تا قله‌های قبلی که شاخص در ۲، ۱۰۰، ۰۰۰ قرار داشت برسیم. گفت: اما هدف کوتاه مدت و فعلی شاخص در این مرحله حداکثر ۱، ۶۰۰، ۰۰۰ می‌تواند باشد. ادامه روند صعودی پس از آن فعلا قوی نخواهد بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =