نرخ بازدهی بدون ریسک در محدوده ۳.۵ واحد

مدیر بازاریابی گروه خدمات بازارسرمایه آرمان آتی با یادآوری این موضوع که نرخ دلار نیما در بودجه سال گذشته حدود ۲۳ هزار تومان بود، بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ احتمالا دلار نیمایی حوالی ۲۷ الی ۲۸ هزار تومان رقم بخورد و باتوجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های بورسی درآمدهای صادراتی دارند این نرخ دلار و میزان صادراتی که شرکت‌ها می‌توانند داشته باشند، بازارسرمایه یک چشم‌انداز صعودی خواهد داشت.

مصطفی چرمگر،مدیر بازاریابی گروه خدمات بازارسرمایه آرمان آتی در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند امروز بازارسرمایه بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که بازارسرمایه امروز قرمزپوش بوده چرا که حدود ۵۰ درصد سهم‌های بازار مثبت و تقریبا ۴۰ و نهایت ۵۰ درصد سهم‌های بازار منفی بودند.

او در تشریح علت روند امروز بازارسرمایه گفت: برخی از سهم‌ها به دلیل رشدهایی که در هفته گذشته تجربه کردند این هفته باید منفی می‌شدند.

خودرویی ها همچنان در بورس می‌تازند

وی در رابطه با سهام گروه خودرویی نیز اظهار کرد: این گروه به دلیل نشست وزیر اقتصاد در روز پنج‌شنبه و همچنین خوشبینی به وضعیت این گروه برای واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی این روزها روند مثبتی را تجربه می‌کنند و بر روند بازار نیز تاثیر خوبی خواهند گذاشت.

درجا زدن بورس تا چه زمانی است؟

چرمگر با اشاره به افزایش نرخ اوراق گام خاطرنشان کرد: افزایش نرخ اوراق‌گام موجب می‌شود نرخ بازدهی بدون ریسک افزایش پیدا کند و همانطور که شاهد هستیم در حال حاضر در بازار اخزاهایی داریم با نرخ ۲۷ درصد و این مهم موجب شده تا نرخ بازدهی بدون ریسک به محدوده ۳.۵ واحد برسد.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: بنابراین زمانی سهم‌های بازارسرمایه ارزشمند می‌شوند که از نظر خرید به محدوده ذکر شده از نظر P/E برسند.

به عقیده او این روزها با توجه به وضعیت نامشخص بودجه و نرخ اوراق اخزایی که وجود دارد احتمالا بازارسرمایه در جا خواهد زد تا تکلیف بودجه مشخص شود و مقداری جلوی رشد نرخ اوراق‌ گرفته شود تا بعد از آن بازارسرمایه بتواند به سمت بالا حرکت کند.

ریسک‌های بودجه ۱۴۰۲ برای بورس

مدیر بازاریابی گروه خدمات بازارسرمایه آرمان آتی در خصوص بودجه ۱۴۰۲ و تاثیراتی که بر بازارسرمایه خواهد داشت، اظهار کرد: بودجه یکسری آیتم‌ها دارد که معمولا بر بازارسرمایه تاثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نرخ تعرفه اعمالی که بر روی کالاهای وارداتی صورت می‌گیرد، نرخ مالیاتی که بر کسب‌وکارها اتفاق میفتد و همچنین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه تاکنون اعدادی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا تعرفه‌های ذکر شده و مالیات‌ها مشخص نشده نمی‌توان گفت که چه میزان بر روی سودآوری شرکت‌ها تاثیر دارد.

به عقیده چرمگر بودجه آیتم‌های دیگری از جمله قیمت و میزان فروش نفت، میزان انتشار اوراق بدهی دولت و نرخ دلار نیما دارد که تمامی این موارد می‌توانند چشم‌اندازی از وضعیت اقتصادی کشور مانند میزان تورم، رشد اقتصادی و همچنین میزان بودجه‌ای که به صنایع عمرانی و سایر صنایع تخصیص پیدا خواهد کرد را برای ما مشخص کند.

این تحلیلگر بازارسرمایه افزود: همه این عوامل در لایحه بودجه که معمولا تا ۱۵ آذر باید توسط دولت به مجلس تقدیم شود باعث میشود تا ما تشخیص بدهیم بازار چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد.

 او با یادآوری این موضوع که نرخ دلار نیما در بودجه سال گذشته حدود ۲۳ هزار تومان بود، بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ احتمالا دلار نیمایی حوالی ۲۷ الی ۲۸ هزار تومان رقم بخورد و باتوجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های بورسی درآمدهای صادراتی دارند این نرخ دلار و میزان صادراتی که شرکت‌ها می‌توانند داشته باشند، بازارسرمایه یک چشم‌انداز صعودی خواهد داشت.

رخت سبز بورس در زمستان

وی در پیشبینی روزهای آینده بازارسرمایه به بیداربورس گفت: باتوجه به اینکه شرکت‌های بورسی مهلت‌شان برای پرداخت سود نقدی ۱۴۰۰ به نهادهای حقوقی در اواخر برج ۱۰ به اتمام می‌رسد احتمالا نقدینگی خوبی از سمت سودهای نقدی سال گذشته نصیب شرکت‌های بورسی شود و با توجه به ارزنده بودن بازارسرمایه اگر عواملی مانند مسائل سیاسی به بازارسرمایه فشاری وارد نکنند بازار از اواخر برج ۱۰ تا اواسط برج ۱۱ به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

چرمگر در پایان گفت: از الان تا اواخر برج ۱۰ احتمالا بازارسرمایه یک حرکت نوسانی و اصلاحی را تجربه خواهد کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =