اثر چند متغیر مهم بر رفتار محافظه‌کاری سهامداران و شرط صعود شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر چند متغیر بر رفتار محافظه‌کاری سهامداران، پیش بینی کرد شاخص بورس با دلار نیمایی ۳۰‌ هزار تومانی تا پایان سال‌، صعودی خواهد شد.

به گزارش بیداربورس، احسان رضاپور نیکرو درباره اوضاع هفته های اخیر بورس که با شاخص ۱.۴ میلیون واحدی مواجه بوده با انتشار مطلبی با عنوان "مسیریابی چشم‌انداز شاخص‌های بورسی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: با توجه به وضعیت حاکم در بازارهای جهانی و شرایط نرخ بهره آمریکا، انتظاری ایجاد شده‌ مبنی‌بر اینکه افزایش نرخ بهره با شتاب قبلی اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین مقداری امیدواری‌ نسبت به کنترل‌ اوضاع در مقایسه با گذشته بیشتر شد.

این نوع نگرش نسبت به شرایط حاکم می‌تواند انتظاراتی مبنی‌بر اینکه سرمایه‌ گذاران روند افزایشی نرخ دلار که در ماه‌های گذشته تجربه کردند را احتمالا برای هفته‌ها و ماه‌های آتی تجربه نکنند، تقویت کرد. چنین موضوعی اثری مستقیم روی شاخص دلار خواهد داشت. اثری که شاخص دلار در قیمت‌گذاری محصولات و کامودیتی‌ها در دنیا دارد می‌تواند برای تحلیلگران بازارهای مالی و فعالان حوزه سرمایه‌گذاری مهم ارزیابی شود. مخابره پیام تقویت قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر به بازار سرمایه باعث شد تا حدی بهبود تقاضا و افزایش نرخ برخی از محصولات و کامودیتی‌ها حتی در حوزه فلزی‌ها رخ دهد.

به‌رغم اینکه به‌واسطه اتفاق‌هایی که در حوزه سیاست بین‌الملل رخ‌داده از جمله رفع تحریم‌های فروش نفت ونزوئلا در حوزه نفت و محصولات پتروشیمی به‌واسطه تاثیراتی که در سمت عرضه این محصولات و دسترس‌پذیری آنها داشت تا کنون نمود نداشته اما برخی صنایع و سایر کامودیتی‌های دیگر تحت‌تاثیر چنین امری قرار گرفتند.

طی چند وقت اخیر در داخل نیز مسائلی وجود داشت که سایه آن بر بازار سرمایه سنگینی می‌کرد. موضوعاتی پیرامون بودجه ‌۱۴۰۲، انتظاراتی که برای تغییر مولفه‌های مهم و اثرگذار همانند هزینه‌های انرژی، بحث‌های مالیاتی، تعرفه‌های صادراتی و وارداتی، نرخ خوراک محصولات شرکت‌ها و غیره به دلیل کسری‌ بودجه وجود دارد، ممکن است دولت و مجلس را در راستای‌ تراز کردن بودجه ‌به سمتی متمایل کند که اقداماتی ناخوشایند برای بازار سرمایه اتخاذ کنند.

این نگرانی برای فعالان اقتصادی همچنان پابرجا است و به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که سایه چنین موضوعی وجود دارد همچنان به‌عنوان ریسک مهم برخی از سرمایه‌گذاران نسبت به حضور در بازار سرمایه محتاط عمل کنند. گروه‌های پیشرو تر که بعضا خوشبین هستند از هفته دوم آبان به واسطه افزایش قیمت‌های جهانی، رشد نرخ دلار در بازار آزاد و نیمایی و پیام‌های حمایتی که به بازار سهام ارسال شد، اقدام به ورود در بازار کردند.

چنین موضوعی باعث شد نمادهایی با بازدهی بیش از ۲۰‌ درصد در بازار زیاد شوند. این موارد در کنار موضوعات سیاسی و اجتماعی که در داخل به‌عنوان ریسکی مهم محسوب می شود طبیعتا می‌تواند بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد. به‌نظر می‌رسد گروه‌های محافظه‌کارتر ورود را مقداری با تاخیر همراه کنند. در شرایط فعلی با توجه به وضعیت داد و ستدها در بازار سرمایه اثرات چنین نگرشی به‌وضوح قابل‌ مشاهده است.

زمانی‌که ارزش معاملات قدرت کافی برای عبور یا پایداری در ارقامی بیش از ۴‌ هزار ‌میلیارد تومان را ندارد و به محض کسب بازدهی‌های کوتاه‌ مدت، تعدادی فروشنده در نمادها نمایان می‌شود، امیدواری چندانی نسبت به بازار سهام وجود ندارد و همچنان محافظه‌کاری نقش مهمی را در جریان معاملات بازی می‌کند.

چنانچه پیام‌های مثبتی در موضوعاتی پیرامون بودجه، مدیریت فضای سیاسی و اجتماعی، تعاملات با سایر کشورها و غیره به داخل مخابره شود و برخی از مباحث به‌نحوی‌که فعالان بازار سرمایه با توجه به وعده‌های داده‌ شده دولت و مجلس در جهت حمایت از تولید و بازار سرمایه دارند پیاده‌سازی شود، پیش‌ بینی می‌شود چنین مواردی همانند متغیر بنیادی مهم اثرگذار باشد.

حال با مواردی نظیر افزایش نقدینگی و کاهش جذابیت سایر بازارهای مالی به لحاظ ارزندگی نیز مواجهه وجود دارد. این موارد می‌تواند در هدایت منابع به سمت بازار در صورتی‌که ابعاد ریسک‌ها و منطق حاکم در بازار شفاف شود، کمک‌کننده در نظر گرفته شوند. در صورتی‌که دلار نیمایی در محدوده ۳۰‌ هزار تومان تا اواخر سال‌ قرار گیرد به‌نظر می‌رسد تا پایان سال‌ می‌توان حرکت شاخص به ارقام بالاتر را مشاهده کرد.

هرچند که ریسک‌ها و عوامل مطرح‌شده می‌تواند در تعیین روند شاخص‌های سهامی اثرگذار باشد. اخبار منفی می‌تواند روند رو به رشد بازار سهام را آهسته کند. انتظار می‌رود شاخص‌کل هم‌وزن حرکت بهتری را همانند ۳ هفته اخیر تجربه کند. این وضعیت احتمالا تا آغاز فصل زمستان تداوم داشته باشد. در این میان ممکن است با حل و فصل‌شدن برخی از مولفه‌های بودجه‌ای و کاهش ریسک‌های متعدد و حذف برخی از موضوعات پیرامون قیمت‌گذاری دستوری رفته‌ رفته پس از تجربه وضعیت مطلوبی که در برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام صورت گرفت، شاخص‌ کل بورس بتواند حرکت بهتری را نسبت به شاخص‌ کل هم‌وزن در ماه‌های پیش‌ رو داشته باشد.

در شرایط فعلی شاخص‌ کل هم‌وزن از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است و شرکت‌های کوچک بورسی غالبا با صف‌های طولانی خرید همراه هستند. به‌نظر می‌رسد طی ۲ تا ۳ هفته آینده ابهامات همچنان وجود دارد. هرکدام از شرکت‌ها به دلیل اخبار، شرایط و قراردادهای پیرامون و مجموعه عواملی که در آنها اثرگذار است، وضعیت بهتری نسبت به شرکت‌ها و صنایع شاخص‌ساز دارند.

این روند می‌تواند ادامه‌دار باشد. شاخص‌کل هم‌وزن در یک ماه گذشته وضعیت مطلوب‌تری نسبت به شاخص‌کل بورس تجربه کرده‌ است. این وضعیت تا زمانی‌که ابهامات برطرف شود می‌تواند تداوم داشته باشد. در ادامه چنین موضوعی شاخص‌ کل بورس نیز می‌تواند عقب‌ماندگی را جبران کند. ایجاد شفافیت در متغیرها و ورود پول افراد قدرتمند و شاید نهادهای بازار که عمدتا سهام شرکت‌های شاخص‌ساز را می‌پسندند در ماه‌های آینده می‌تواند باعث اقبال بیشتر به بزرگان بازار شود. در مجموع رفع ابهامات، زمینه‌ساز ورود نهادها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اشخاص با منابع بزرگ‌تر خواهد شد. این ورود می‌تواند به مثابه جبران عقب‌ماندگی چند وقت اخیر شاخص‌ کل بورس درنظر گرفته شود.

کد خبر 24228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =