سیمان ۸۰ هزار تومانی در راه است؟

هر ساله در ابتدای زمستان و احتمال قطعی گاز تولیدی‌ها زمزمه افزایش قیمت سیمان به گوش میرسد. جایگزینی مازوت با گاز هم اگرچه از تعطیلی واحد تولیدی جلوگیری میکند اما به دلیل گران‌تر بودن مازوت نسبت به گاز، افزایش قیمت محصول نهایی را به همراه دارد. با این حساب امسال هم اگرچه در تابستان قطعی برق آنچنانی اتفاق نیفتاد، اما مصرف‌کنندگان چندان به ادعای مسئولین درخصوص عدم قطع گاز صنعت‌ها خوشبین نبوده و مانند سال‌های گذشته سناریو افزایش قیمت سیمان تکرار شده است. تا جاییکه برای هر پاکت سیمان زمزمه نرخ ۸۰ هزار تومانی هم به گوش میرسد.

به گزارش بیدار بورس، هر ساله در ابتدای زمستان و احتمال قطعی گاز تولیدی‌ها زمزمه افزایش قیمت سیمان به گوش میرسد. جایگزینی مازوت با گاز هم اگرچه از تعطیلی واحد تولیدی جلوگیری میکند اما به دلیل گران‌تر بودن مازوت نسبت به گاز، افزایش قیمت محصول نهایی را به همراه دارد. با این حساب امسال هم اگرچه در تابستان قطعی برق آنچنانی اتفاق نیفتاد، اما مصرف‌کنندگان چندان به ادعای مسئولین درخصوص عدم قطع گاز صنعت‌ها خوشبین نبوده و مانند سال‌های گذشته سناریو افزایش قیمت سیمان تکرار شده است. تا جاییکه برای هر پاکت سیمان زمزمه نرخ ۸۰ هزار تومانی هم به گوش میرسد.

**دلیل گرانی چیست؟

با نگاهی به آمار معاملات عرضه سیمان در بورس کالا به نظر میرسد عرضه برخی کارخانه‌های تولیدی کاهش پیدا کرده است. کارشناسان دلایل متفاوتی را برای این مهم عنوان کرده‌اند. از یک سو نزدیکی به فصل زمستان و احتمال قطعی گاز و جایگزینی مازوت که با افزایش قیمت تمام شده و در نهایت افزایش قیمت نهایی همراه میشود و از سوی دیگر به افزایش نرخ دلار اشاره میکنند. درواقع با افزایش نرخ دلار برخی کارخانه‌ها که شرایط مساعدی برای حمل و نقل سیمان به خارج از کشور را دارند، صادرات را بر عرضه در رینگ داخلی ترجیح میدهند. از طرفی میتوان به افزایش تقاضا در شهرهای جنوبی کشور هم اشاره کرد که نرخ سیمان را برای تولیدی‌های آن حوالی تحت تاثیر قرار داده است.

**موافقت بورس کالا با افزایش قیمت ۳۵ درصدی سیمان

صنایع سیمانی به دلیل کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان مجبور به تعطیلی در این فصول هستند اما برای جلوگیری از کاهش سیمان در بازار این کارخانه‌ها در دیگر ایام سال نیاز کشور را تولید می‌کنند تا بازار سیمان با کمبودی مواجه نشود، همچنین در فصل زمستان به دلیل کوتاهی روز و بارش برف و باران ساخت و ساز حجم کمتری دارد و نیاز بازار نیز کاسته شده است با این وجود این روزها تولید کنندگان به دلیل افزایش هزینه تولید، قطع گاز و استفاده از سوخت گران مازوت، قیمت برق، هزینه‌ها سرباری، حمل‌ونقل، استخراج و ...در خواست افزایش قیمت این محصول را دارند که انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از جانب کارخانه‌های تولید سیمان درخواست افزایش ۶۰‌درصدی قیمت پایه این کالا در بورس را مطرح کرده، اما در نهایت با ۳۵‌درصد افزایش قیمت در بورس کالا موافقت شده است.

** افزایش قیمت سیمان نسبت به دو هفته گذشته

فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که در صورت افزایش ساخت‌وساز و بالا رفتن تقاضا برای این کالا احتمالا قیمت هر پاکت ۵۰‌کیلویی سیمان در بازار به بیش از ۷۰‌هزار تومان خواهد رسید.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت با اشاره به افزایش ۳۵‌درصدی قیمت پایه این کالا در بورس می‌گوید: این به معنی افزایش ۳۵‌درصد قیمت در بازار نیست، چون پیش از این نیز قیمت سیمان به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده بیش از نرخ پایه در بورس فروخته می‌شد. اکنون به طور میانگین نرخ سیمان در بازار بین ۵‌تا ۱۲‌درصد نسبت به دو هفته قبل افزایش داشته است.

** قیمت سیمان در بورس کالا

از ابتدای آذر امسال قیمت پایه سیمان پاکتی تیپ ۲ (۵۰‌کیلویی) در بورس کالا به‌ازای هر تن حداقل ۵۸۵‌هزارو ۷۰۰ تومان است، یعنی؛ هر پاکت ۵۰‌کیلویی در کمترین حالت ۲۹‌هزار تومان تمام می‌شود. قیمت سیمان فله نیز از حداقل ۴۶۵‌هزار و ۷۰۰‌تومان آغاز می‌شود و تا ۶۸۲‌هزار و ۳۰۰ تومان ادامه دارد؛ آنچه که در حال حاضر عمده‌فروش مصالح به فروش می‌رساند، همان قیمتی است که در سایت بورس کالا درج می‌شود به اضافه ۲.۵ درصد بیشتر. در حال حاضر سیمان سیاه در ۲ تیپ یک و ۲ عرضه می‌شود که قیمت آن بین ۴۱ تا ۴۳ هزار تومان بابت هر پاکت متغیر است. عمده‌فروشان با اضافه کردن یک سود حدود سه درصدی به این قیمت‌ها سیمان را عرضه می‌کنند. همچنین مصالح‌فروشی‌ها به دلیل هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و بارگیری با ۱۰ درصد بیشتر این سیمان را عرضه می‌کنند.

**تاثیرات جغرافیای بر قیمت سیمان

قیمت سیمان بر پایه عرضه و تقاضا بوده و تنها بورس کالا قیمت پایه این محصول را مشخص می‌کند و از آنجا که سیمان محصولی سنگین و ارزان قیمت بوده و جابه جای آن هزینه بالای دارد سازنده‌های ساختمانی و عمرانی ترجیح می‌دهند سیمان را از کارخانه‌های نزدیک خود با قیمت کمی گرانتر خریده زیرا قیمت تمام شده آن کمتر از هزینه حمل و نقل خواهد شد بنابراین این موضوع بسیار طبیعی است که در برخی فصول تقاضا در برخی نقاط کشور بیشتر شده و قیمت محصولات کارخانه‌های آن منطقه جغرافیای کمی گرانتر از مابقی کارخانه‌ها بفروش رسد بنابراین گرانی سیمان و کاهش عرضه سیمان برخی کارخانه‌ها به خصوص کارخانه‌های جنوب کشور در حال‌حاضر طبیعی بوده و با تغییر فصل این گرانی به نقطه دیگری از کشور خواهد رفت.

**بازار داخلی پاسخگویی نیاز کشور

فعلا همه انواع سیمان در بازار وجود دارد و مشکلی در تأمین این کالا و واردات وجود ندارد اما به گفته فروشندگان مصالح، قیمت‌ها هر هفته تغییر می‌کند و بستگی به قیمت خرید و فروش در بورس کالا دارد.

**صادرات سیمان

با توجه به قیمت سوخت و پایین بودن قیمت سیمان نسبت به وزن آن، حمل سیمان در فواصل دورتر و بیش از شعاع ۳۰۰کیلومتری از محل عرضه سیمان، صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین شرکت‌های سیمانی فعال در شهرهای مرزی کشور سهم بیشتری از صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.

 کشورهای منطقه و همسایگان ازجمله کویت، عراق، افغانستان، عمان، پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قطر، عمده بازارهای صادراتی سیمان و کلینکر کشور را تشکیل می‌دهند و در این میان، بیشترین میزان صادرات به کویت انجام شده است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =