رشد ۲۵۰۰ درصدی در بازه ۲ ساله

شاخص گروه کاشی و سرامیک را در تایم هفتگی و در نمای بلند مدت شاهد هستیم.

حرکتی خلاف روند نزولی شاخص

به گزارش بیداربورس، این شاخص فاز نخست رشد و اصلاح خود را در سال ۹۷ انجام داده است. رشد از زیر ۲ هزار واحد تا بالای ۴ هزار واحد و سپس اصلاح تا کمتر از ۳ هزار واحد را تجربه کرده، از اینجا رشد اصلی آغاز و ظرف ۱۸ ماه با رشد ۱۷۰۰ درصدی به ۵۲ هزار واحد می رسد. این زمانی است که در اواسط تابستان ۹۹ بازار با ریزش شدید مواجه شد. از اینجا به بعد شاخص کاشی و سرامیک به لطف سود انتظاری شرکتهای خود و نیز بازیگر محور بودن اکثر سهام گروه، رفتاری استثنایی و جدای از کلیت بازار دارد. تنها ۱۵ درصد و تا ۴۴۲۰۰ واحد اصلاح میکند و سپس با رشد ۶۶ درصدی نه تنها سقف قبلی را پس میگیرد که ۴۴ درصد فراتر از آن هم رفته، به ۷۵۸۰۰ واحد دست یافته و کل صعود را به ۲۵۰۰ درصد در بازه ۲ ساله تبدیل می کند.

در دوراهی رشد و اصلاح

حال با یک واگرایی منفی در تایم هفتگی بین قیمت با اندیکاتورها مواجه شده و در حال اصلاح است. حمایت اصلی قیمت را میتوان میانگین متحرک یکساله دانست که از آغاز رشد در ابتدای تابستان ۹۷ تاکنون قیمت بالای آن بوده است. در صورت حفظ این حمایت داینامیک میتواند روند صعودی خود را حفظ کند و اگر زیر آن تثبیت شود، همانند بقیه بازار به اصلاح سنگینی میرود.

پرریسک اما ارزنده

در کل با توجه به وجود چه بسیار سهامی که در بازار پس از ریزشهای سنگین به سطح ارزندگی رسیده اند و حوالی سطوح حمایت بلند مدتی هستند؛ این گروه در سطوح فعلی پرریسک ارزیابی می شود.

نمادهای بزرگ گروه

بزرگترین شرکتهای ذیل این شاخص کاشیسینا با مارکت ۳۷۰۰ میلیاردی و کاشیپارس با مارکت دو هزار میلیاردی هستند که نمودارهایشان همانندی کامل با شاخص گروه دارد و باید گفت عمده رشد شاخص کاشی را این دو نماد رقم زده اند.

تحلیلگر: #مهدی_طیبی

کد خبر 2492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =