اثر گرانی ۱۲.۵ درصدی دلار بر شاخص بورس و پیش بینی رشد اغلب صنایع

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر گرانی ۱۲.۵ درصدی دلار بر شاخص، پیش بینی کرد بخشی از جاماندگی بورس، جبران و اغلب صنایع با رشد همراه شوند.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی درباره اوضاع بازار سهام که با تثبیت شاخص در کانال ۱.۵ میلیونی ادامه دارد با انتشار مطلبی با عنوان " عقب‌ماندگی بورس تهران جبران می‌شود؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد:  طی چند وقت گذشته در شرایطی که دلار در رقم ۳۲‌ هزار تومانی قرار داشت، شاخص‌ کل بورس با کاهش مواجه شد و در میانه‌های کانال ۲. ۱‌ میلیون‌ واحدی قرار گرفت.

در ادامه توام با افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، بازار سهام به‌تبع رشد نرخ ارز نیز افزایش پیدا کرد. به‌عنوان مثال افزایش نرخ دلار از ۳۲ تا ۳۶‌هزار تومان، نه‌تنها دقیقا معادل ۵. ۱۲ درصد رشدی که صورت‌گرفت بلکه بیش از این مقدار نیز به دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای منتقل شد. به‌نحوی که نماگر اصلی تا سطح ۵. ۱ میلیون واحد صعود کرد.

به دلیل اینکه انتظارات تورمی در کلیت فضای اقتصادی شکل‌ گرفته و تخلیه آن به‌نوعی در افزایش نرخ دلار نمایان است، بازار سهام هم می‌تواند با دریافت رشد نرخ ارز پا در مسیر صعود بگذارد. در صورتی‌که فرض شود بازار سهام عقب‌ماندگی نسبت به بازار رقیب دارد.

با درنظر گرفتن رفتار ۴۰‌ ساله و قرارگرفتن P/ E در رقم ۶ واحد، برآورد می‌شود بورس تقریبا ۵. ۱ واحد P/ E معادل ۳۰ تا ۴۰‌ درصد عقب‌ماندگی نسبت به این سقف دارد. به‌نظر می‌رسد این فاصله همچنان باقی خواهد ماند. چرا که جریانات نقد به اندازه کافی در بازار سهام وجود ندارد و صندوق‌های بازنشستگی هم در حقیقت فروشنده هستند. بنابراین فشار فروش از این بابت در بازار ایجاد می‌شود.

از سویی نقدینگی هم از بازارهای رقیب به بازار سرمایه تزریق نمی‌شود. بر این اساس در شرایط فعلی این میزان از جاماندگی با توجه به مختصات ارائه‌ شده پایدار خواهد بود. در عین‌حال از این پس در هر موقعیتی که نرخ دلار با رشد همراه شود بورس تهران می‌تواند به‌تبع آن افزایشی شود. به این صورت که فاصله عقب‌ماندگی (سهام نسبت به دلار) محفوظ می‌ماند از این پس اما این فاصله زیاد نخواهد شد.

بازار سهام در حالتی قرار گرفته که به‌تبع هر رشد دلار، می‌تواند با افزایش همراه شود و با حفظ فاصله عقب‌ماندگی در گذشته می‌تواند ‌درصدهای افزایشی جدید دریافت کند. این روند همچنان در جریان داد و ستدهای بورس تهران ادامه‌دار ارزیابی می‌شود. انتظار می‌رود زمانی‌که دلار در بازار آزاد با سقف شکنی همراه شده و در ارقام تاریخی ایستاده در شرایطی که با افزایش دیگری مواجه شود یقینا چنین میزان افزایشی عینا در شاخص بورس لحاظ شود.

این رویداد می‌تواند در کلیت صنایع بورسی نمایان شود. ظرفیت رشد در تمام گروه‌ها وجود دارد. چرا که این مهم حاصل انتظارات تورمی است. با کاهش فروشندگان، نقدینگی موجود در بازار که عمدتا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت پارک‌ شده این روزها می‌تواند در نقش خریدار ظاهر شود و شاهد چربش قدرت خریدار بر فروشنده بود.

بنابراین فاصله رشد دلاری که بصورت تدریجی است در بورس تهران نیز ظهور و بروز پیدا خواهد کرد. در هفته‌جاری انتظاراتی مبنی‌بر رشد شاخص‌های بورسی در بازار سرمایه وجود دارد. میزان رشد نیز تقریبا معادل رشد نرخ ارز است در صورتی‌که دلار روند صعودی را طی هفته‌ جاری در پیش بگیرد بازار سهام نیز دقیقا چنین مهمی را در شاخص‌ کل لحاظ خواهد کرد.

در عین‌حال توام با ورود جریانات نقد فاصله عقب‌ماندگی شاخص‌ کل بورس نسبت به سایر بازارهای مالی از جمله دلار می‌تواند جبران شود. پول جدید از جایی خارج از پارک پول بازار به سمت بورس در شرایط فعلی وارد نمی شود. این موضوع به جریانات نقد بازمی‌گردد که متاسفانه فعلا پول اضافه‌ای که بتواند جاماندگی را جبران کند، وجود ندارد. به محض ورود پول خارج از بازار سهام به جریان داد و ستدها جاماندگی ۳۰ تا ۴۰‌ درصدی مورد توجه سرمایه‌ گذاران جبران می‌شود.

عدم‌ ورود جریانات نقد از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نشات‌ می‌گیرد. سهامداران همچنان بی‌اعتمادند. بنابراین انتظاری مبنی‌بر اینکه پول از سوی سهامدار خرد خارج از بازار وارد گردونه معاملات شود، وجود ندارد. از طرفی بطور سنتی رفتار صندوق‌های بازنشستگی به این صورت بوده‌ که ۲۰‌ درصد از سودی را که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت می‌شد در نقش خریدار به جریان معاملات تزریق می‌کردند.

حال رقم ۲۰‌ درصدی وارد بازار نمی‌شود. زیرا دقیقا به همان میزانی را که صندوق‌های بازنشستگی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت می‌کنند به حقوق بازنشستگان تخصیص می‌دهند. بر این اساس پول مازادی در راستای تخصیص به بازار سرمایه وجود ندارد. در این میان نه‌تنها پول مازاد وارد نمی‌شود بلکه صندوق نیز در وضعیت فروش قرار می‌گیرد.

چرایی این موضوع به مواجه‌شدن تراز نقدینگی آنها به دلیل پرداخت حقوق بازنشستگان با ضعف باز می‌گردد. بنابراین مجبور به‌فروش سهام می‌شوند. در موقعیت کنونی فرصتی برای رشد در بورس وجود دارد. این فرصت بطور مشخص دلار نیمایی است. بازار سهام با محدودیت‌هایی برای افزایش مواجه بوده که بطور عمده به بودجه‌ سال‌۱۴۰۲، موضوعاتی پیرامون احیای برنامه جامع اقدام‌ مشترک، مواردی مبتنی بر کسری شدید بودجه‌ که می‌تواند منجر به انتشار اوراق‌ بدهی از سوی دولت و در ادامه افزایش نرخ آن شود.

این موارد محدودیت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران با آن مواجهند. فرصتی که بازار سهام برای رشد دارد بطور مشخص به دلار نیمایی بازمی‌گردد. متاسفانه این نرخ با نرخ دلار در بازار آزاد دارای فاصله معناداری است که به اعتقاد اهالی بازار این فاصله نمی‌تواند در اعداد و ارقام کنونی باقی‌بماند. بنا به موارد متعدد دولت مجبور بوده اجازه رشد دلار نیمایی را بدهد. این فرصت توام با انتظاری که فعالان بورسی برای رشد نرخ نیما دارند باعث می‌شود به‌رغم وجود محدودیت‌ها با رشد همراه شود.

حال هر اندازه که دلار نیمایی افزایشی شود انتظار می‌رود که بخشی از جاماندگی بورس جبران شود. این مهم منوط به سیاستی است که دولت در پیش بگیرد. باید این نهاد اجازه دهد دلار نیمایی از روند افزایشی محدود فعلی جدا شده و با افزایش بیشتری همراه شود. بلافاصله با رشد نرخ نیما سودآوری شرکت‌ها نیز با تعدیلات مثبتی همراه می‌شوند و به‌نوعی با همین میزان P/ E بورس که در محدوده ۵ واحد ارزیابی می‌شود، انتظاراتی مبنی‌بر افزایش قیمت ایجاد خواهد شد.

در صورت اصرار دولت به این نرخ از دلار نیمایی در محدوده‌های فعلی، تراز ارزی این نهاد دچار اخلال می‌شود. بنابراین ناگزیر به افزایش است. این افزایش بصورت فاندامنتال زمینه رشد سودآوری را فراهم می‌کند و بازار تدریجی می‌تواند به رشد ادامه دهد. اینکه از این پس به هر میزانی که دلار رشد پیدا کند بورس نیز به‌تبع آن افزایش پیدا خواهد کرد نشات‌گرفته از انتظاری است که از دلار نیمایی در مسیر رشد و مواردی همچون ورود جریانات نقد وجود دارد.

اغلب صنایع به دلیل افزایش نرخ دلار و انتظارات تورمی شکل‌گرفته می‌توانند با رشد همراه شوند. گروه بانکی هرچند دلار محور نیست اما به دلیل عقب‌ ماندگی خاصی نسبت به سایر گروه‌ها می‌تواند افزایشی شود. گروه‌های دلاری هم در چنین مواقعی با اقبال بازار، صعودی خواهند شد. سایر صنایع نیز همگی غیرمستقیم متاثر از رشد دلار، افزایشی پیش‌بینی می‌شوند.

کد خبر 25065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =