خاندوزی در صف استیضاح ایستاد

از دولت سوم تا به کنون سه وزیر اقتصاد در دولت‌های دهم، دوازدهم و اکنون دولت سیزدهم در خصوص ضعف عملکرد خود توسط نمایندگان مجلس استیضاح شده‌اند. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت وقت یکی از ۲۴ نفر اقتصاددانی بود که برای حل مشکلات اقتصادی در دولت حسن روحانی ۱۰ راهکار ارایه و ادعا کرد که می‌توان بدون کمک دولت‌های خارجی اقتصاد کشور را از بحران نجات داد؛ این در حالی است که اکنون دولت با تورم بالای ۴۰ درصد، دلار ۴۲ هزار تومان، سکه ۲۰ میلیون تومانی و... و. دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش بیدار بورس، از دولت سوم تا به کنون سه وزیر اقتصاد در دولت‌های دهم، دوازدهم و اکنون دولت سیزدهم در خصوص ضعف عملکرد خود توسط نمایندگان مجلس استیضاح شده‌اند. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت وقت یکی از ۲۴ نفر اقتصاددانی بود که برای حل مشکلات اقتصادی در دولت حسن روحانی ۱۰ راهکار ارایه و ادعا کرد که می‌توان بدون کمک دولت‌های خارجی اقتصاد کشور را از بحران نجات داد؛ این در حالی است که اکنون دولت با تورم بالای ۴۰ درصد، دلار ۴۲ هزار تومان، سکه ۲۰ میلیون تومانی و... و. دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما این روزها خبری از استیضاح این وزیر به گوش می‌رسد آیا خاندوزی پاسخی برای شرایط کنونی خواهد داشت و اعتماد نمایندگان را جلب خواهد کرد یا خیر؟

**استیضاح وزرای اقتصادی در دولت‌ها

  • سید شمس‌الدین حسینی: او یکی از مردان اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد در هر دو دوره بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۰ به دنبال افشای پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی استیضاح شد و توانست اعتماد نمایندگان را جلب کند و مجدد به کار خود ادامه دهد.
  • مسعود کرباسیان: او در آغاز کار دولت دوازدهم به مدت یک سال وزیر اقتصاد و دارایی کشور بود؛ کرباسیان به دلیل افزوده شدن روزانه هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور، افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو، افزایش ۶۵درصدی متوسط یک متر مربع واحد مسکونی، کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید دهک‌های درآمدی ضعیف جامعه و بازگشت تورم دو رقمی و دهها دلیل دیگر، استیضاح شد و در شهریور ماه ۱۳۹۷ و با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱ رای مخالف از مجموع ۲۶۰ رای نمایندگان مجلس وقت به کار خود پایان داد.
  • سید احسان خاندوزی: او در جلسه رای اعتماد خود وعده‌های داده که اکنون پس از گذشت ۱۶ ماه نتوانسته به آنها جامه عمل بپوشاند. نمایندگان مجلس با محوریت   افزایش قیمت ارز و طلا و نوسانات در این بازارها، وضعیت تورم، همچنین وضعیت بازار بورس و عدم تحقق وعده‌های وزیر آن را به مجلس فراخوانده است.

** نمایندگان و قانون استیضاح

در قانون اساسی، اصل ۹۸ آمده که "نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیئت وزیران یا هریک از وزرا را استیضاح کنند"، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود و هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ۱۰ روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیئت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد.

* در جلسه استیضاح وزیر، رییس جمهور به خواست خود می‌تواند در مجلس حضور داشته باشد یا خیر.

 خبرنگار: آرزو صباحتی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =