کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت روسیه در ۲۰۲۳

تحلیلگران کالای موسسه مالی یوبی‌اس اعلام کردند ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه فرآورده‌های نفتی روسیه که از پنجم فوریه اجرایی خواهد شد، ممکن است به کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت روسیه در سال میلادی جاری منتهی شود.

به گزارش بیداربورس،جیووانی استونوو، تحلیلگر یوبی‌اس به اینسایدر گفت: ما انتظار داریم ممنوعیت اروپایی علیه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه که از طریق دریا حمل می‌شوند، به کاهش حداقل یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت روسیه در سال ۲۰۲۳ منتهی شود زیرا روسیه برای یافتن بازارهای جایگزین به مشکل برخواهد خورد.

اگرچه روسیه حجم بیشتری از نفت خود را به آسیا صادر می‌کند اما معامله‌گران، تامین کشتی‌های بیمه شده که برای حمل نفت تحریمی روسیه ضروری هستند را بیش از پیش دشوار می‌یابند. روسیه در هفته نخست دسامبر، حدود ۹۰ درصد از نفت خود را به آسیا ارسال کرد.

مسکو هشدار داده است ممکن است تولید نفت خود را در پاسخ به سقف قیمت ۶۰ در هر بشکه که از سوی گروه هفت در دسامبر فعال شد، حداکثر به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک به اینسایدر گفت: عرضه جهانی نفت با محدودیت بیشتری مواجه خواهد شد و به محض بهبود تقاضای چین، قیمت‌های نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند. نفت برنت پس از این که در سه ماهه نخست منعطف می‌ماند، به کانال ۹۰ تا ۱۰۰ دلار بازخواهد گشت. آنچه بعدا اتفاق می‌افتد، به قدرت کندی اقتصادی پیش رو، بستگی خواهد داشت.

روسیه سومین صنعت پالایش بزرگ جهان را در اختیار دارد و ممنوعیت واردات توسط اتحادیه اروپا که از پنجم فوریه اجرایی خواهد شد، تاثیر قابل توجهی روی صنعت این کشور خواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به گفته تحلیلگران موسسه انرژی اینتلیجنس، پالایشگاه‌های روسیه در حال حاضر به دلیل سربازگیری برای جنگ اوکراین، با کمبود نیروی کار، دست و پنجه نرم می‌کنند. انتظار می‌رود کاهش بیشتر حاشیه سود پالایش در روسیه امسال که شرکت‌های پالایشی مجبورند نرخ بالاتری برای نفتکش‌ها به منظور صادرات بیشتر بپردازند، ضعیف‌تر شود و تولید فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ بر مبنای سال به سال، ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

کد خبر 25404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =