پیش بینی تداوم صعود شاخص و ورود نقدینگی به بورس+ لیدری صادرات‌ محورها

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر همسویی بورس با انتظارت تورمی در عطش تقاضا، ادامه صعود شاخص و افزایش ورود نقدینگی به بورس را پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی با انتشار مطلبی با عنوان "عطش تقاضا در بورس تهران" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: با توجه به اینکه در یک سال اخیر دسته‌ای از نمادهای کوچک و بزرگ مورد معامله در بورس، نوسان منفی قیمت قابل‌ توجهی را به‌ثبت رساندند، امکان همسویی این بازار با انتظارت تورمی رو به‌ رشد در میان مردم و فعالان اقتصادی بیش از هر زمانی وجود دارد. به طوری که این مهم می‌تواند عاملی موثر بر عطش تقاضا در بورس باشد.

شاخص بورس دیروز مجددا وارد ابرکانال ۱.۶ میلیون واحد شد و توانست پس از کش‌ و قوس‌های فراوان در سطح یک میلیون و ۶۳۵ هزار واحدی بایستد. شاخص هم‌وزن نیز به روند صعودی ادامه داد. بازار سهام از ابتدای هفته در حالی نسبت به حرکت نوسانی در هفته گذشته پایان بخشید که با چرخش انتظارات سرمایه‌گذاران روبرو بود.

بعد از روی ‌کار آمدن سکاندار جدید بانک مرکزی و اظهاراتی درباره کنترل ارز و سرکوب نرخ دلار نیمایی در محدوده ۲۸۵۰۰ تومان به دلیل  دخالت مستقیم نهاد بازار ساز در معاملات ارزی به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران استراتژی متفاوتی برای حفظ دارایی‌ها در برابر موج‌های تورمی اتخاذ کنند. حتی برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش ورود پول به بانک‌ها حکایت کرد اما مقاومت بازارهای دارایی نسبت به عقبگرد جدی دلار نتوانست از تب‌ و تاب تقاضا در چند بازار پرحاشیه همچون ارز و سکه طلا بکاهد.

این عامل که در هفته‌های قبل نقش پررنگی در آغاز خیز صعودی بورس ایفا کرده بود از ابتدای هفته نیز رنگ و لعاب جدیدی به جریان داد و ستدها بخشید. عوامل بیرونی موثر بر روند بازار سهام یعنی انتظارات تورمی و شوک ارزی هم در وضعیتی قرار گرفته‌ که فضا را برای همسو شدن بورس با انتظارات تورمی فراهم کردند.

به این ترتیب خنثی شدن شوک منفی ناشی از نااطمینانی ارزی، سرمایه‌گذاران را با ریسک‌پذیری بیشتری در محاسبات و تقاضای سهامی روبرو کرد. در صورت تثبیت رفتار ارز و مقاومت دلار برای از دست ندادن کانال ۴۰ هزار تومان و سقوط به سطوح پایین‌تر، تداوم روند صعودی قیمت‌ها در بازار سهام نیز رخ خواهد داد.

هر چند با وجود ظرفیت های مناسب بنیادی اغلب سهام برخی گروه‌های بزرگ کالا محور بورس معمولا با نوسانات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند که مهمترین دلیل این اتفاق را به‌وضوح می‌توان در وابستگی قابل‌توجه این صنایع به نرخ دلار جست‌ و جو کرد. فروش محصولات شرکت‌های کالایی بورس به دلار بوده و با افزایش یا کاهش دلار، درآمد این شرکت‌ها نیز نوسان می‌کند. به گونه‌ای که نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی از مسیر حرکتی این گروه‌ها در کوتاه مدت ترسیم کرد.

با وجود نوسان ساعتی دلار، تحلیلگران با توجه به افزایش انتظارات تورمی، اعداد پایین‌تری را برای دلار متصور نیستند. همین امر منجر به رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سهام خواهد بود. در ماه‌های قبل بخش عمده‌ای از خریداران حقیقی با تردید بزرگی در خصوص نگه‌داشتن سهام مواجه بودند.

به نظر می‌رسد بورس پس از گذر از ماه‌ها رکود بی‌سابقه و صف‌های سنگین فروش به مرحله‌ای رسیده که نه تنها بیم ریزش بیشتر قیمت‌ها در آن کاهش یافته بلکه با توجه به آشتی خریداران حقیقی با این بازار در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد روند مثبت تداوم یابد.

عبور بازار از سطح روانی مهم ۶. ۱میلیون واحد شاخص نیز حکایت از آن دارد که در صورت عدم دخالت سیاست گذار، ممکن است تقاضای سهام طی روزهای آتی شدت گیرد و با کاهش عرضه و در نهایت افت شاخص به محدوده‌های پایین‌تر مواجه باشد.

در روزهای اخیر با امیدوارتر شدن سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات قیمت ارز، حتی حواشی مرتبط با اخبار افزایش رسمی و غیررسمی سود سپرده بانکی نیز نتوانست بطور جدی از استقبال افراد حقیقی برای ورود به بورس بکاهد. از سوی دیگر با در نظر گرفتن بن‌بست مذاکرات برجامی و از کار افتادن نبض برجام در این مقطع زمانی، صنایع وابسته و مرتبط با این رویداد سیاسی، بخش بزرگی از ابهام در مسیر حرکتی معاملات آتی را پشت سر خواهند گذاشت.

گرچه صنایع زیادی از گشایش روابط ایران با جهان خارج بهره می‌برند اما در جدال برداشته ‌شدن تحریم‌ها نسبت به منگنه تحریم‌ها به دلیل روشن شدن بن‌بست مذاکرات در مقایسه با رفت‌ و برگشت‌های بی‌نتیجه، صنایع مذکور سناریوهای قابل‌هضم‌تری را می‌توانند ترسیم کنند. صنایع مرتبط با برجام از وضعیت کنونی انتفاع بیشتری می‌برند تا سر و کله زدن با ابهامات احیای برجام.

این مهم از آنجا حائز اهمیت است که وقتی بیش از ۶۰ درصد از سهام شرکت‌های صادرات‌ محور حاضر در بورس در جریان افزایش قیمت دلار منتفع خواهد شد. به دلیل وزنی که گروه مذکور در سبزپوشی بازار دارد می‌تواند گروه‌های دیگر را نیز با خود همراه کند.

با توجه به اثر زیادی که گروه‌های دلاری در محاسبه نماگرهای بورسی دارند بار روانی مثبتی بر فضای معاملات حاکم می‌شود که طی آن دماسنج‌ها را نیز مثبت خواهند کرد. شرکت‌هایی که در زمره گروه‌های ریالی قرار دارند نیز به‌رغم اینکه هیچ اثری از تغییرات نرخ دلار نمی‌پذیرند اما از جو مثبت ایجادشده می‌توانند بهره‌مند شوند.

کد خبر 25634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =