تسه در پایین‌ترین حد تاریخی تامین مالی

اگرچه این روزها کشور با اقتصاد تورم زده در حال دست و پنجه نرم کردن است و میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به حدود ۴۸ میلیون تومان رسیده است اما باز هم وام تسهیلات مسکن (اوراق تسه) برای خریدان مسکن جذاب است. نکته مهم اینجاست که  وام ۴۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن به پایین‌ترین حد تاریخی خود در تامین مالی یعنی تامین هزینه خرید حدود ۵ متر مربع مسکن در تهران رسیده است.

به گزارش بیدار بورس، اگرچه این روزها کشور با اقتصاد تورم زده در حال دست و پنجه نرم کردن است و میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به حدود ۴۸ میلیون تومان رسیده است اما باز هم وام تسهیلات مسکن (اوراق تسه) برای خریدان مسکن جذاب است. نکته مهم اینجاست که  وام ۴۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن به پایین‌ترین حد تاریخی خود در تامین مالی یعنی تامین هزینه خرید حدود ۵ متر مربع مسکن در تهران رسیده این در صورتی است که همزمان مبلغی معادل یک چهارم از این وام صرف هزینه تامین این اوراق می‌شود؛ این رشد صعودی نشانگر رشد تقاضا برای این وام و افزایش قیمت مسکن است.

** دلیل افزایش رشد قیمت اوراق "تسه"

در هفته گذشته مجدد زمزمه افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان به گوش میرسید این در صورتی است که این زمزمه‌ها از اردیبهشت سال جاری تا کنون گاه و بی‌گاه وجود داشته اما بنظر نمیرسد این رشد قیمت اوراق "تسه" نشات گرفته از این حرف‌ها باشد.

از سوی دیگر، آمارها نشان میدهند از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت مسکن و حجم معاملات رشد قابل توجهی داشته است بطوری که حجم معاملات ثبت شده در اردیبهشت، خرداد، تیر، آبان و آذر سال جاری به ترتیب، ۱۰ هزار و ۴۹۰ فقره، ۱۳ هزار ۸۷۴ فقره، ۱۰ هزار و ۲۹۴ فقره، ۸۰۰۵ فقره و ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره به ثبت رسیده است؛ اگر چه این حجم از معاملات بسیار کم‌تر از حجم معاملات در دوران رونق مسکن است اما به‌طور نسبی حجم معاملات یاد شده بیشتر از ماه‌های گذشته بوده است؛ در این ماه‌ها به دلیل افزایش تقاضا برای خرید مسکن با رشد نسبی قیمت "تسه" نیز روبه رو بودیم.

** قیمت هر برگ از این اوراق در روز شنبه ۱۷ دی ماه ۱۲۱ هزار تومان بوده بطوری که دقیقا روز بعد این اوراق با افزایش ۱.۶۵ درصدی با قیمت ۱۲۳ هزار تومان بفروش رسید.


** شرایط دریافت وام "تسه" برای شهروندان تهرانی

افراد مجرد ساکن تهران نیز می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود و  زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

** برای دریافت وام "تسه" چه تعداد اوراق باید خرید؟

  • افراد مجرد: برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۰ هزار و ۱۰۰ تومانی، ۴۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۹ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۶۷ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان می‌رسد.
  • افراد متاهل: زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۹۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۹ میلیون و۲۱۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان پرداخت کنند.

** شرایط دریافت وام تسه برای شهروندان شهرستانی

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

** مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۸ میلیون و ۴۳۲ و و متاهل‌ها نیز باید ۷۶ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان پرداخت کنند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =