۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
نوسان با طعم سیاست  

به گفته رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در بعد سیاسی موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی توسط کشورهای اروپایی به یکی از مهمترین اخبار در سطح جهانی تبدیل شده است. اروپا در گذشته نیز تصمیم مشابهی داشت اما نسبت به واکنش ایران نگران بود. اینبار برخی کشورهای اروپایی برخلاف دوران ترامپ، رویه دیگری در مقابل جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند که می‌تواند آثار اقتصادی نیز داشته باشد. از مهمترین مجاری ورود ارز به صورت اسکناس به کردستان عراق میتوان اشاره کرد که برخی هیات‌های غربی در حال مذاکره برای مسدود کردن این راه هستند.

ولیدهلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در خصوص روند بازار به بیداربورس گفت: ارزش معاملات بازار در چهارمین هفته از دی ماه به طور متوسط درهر روز ۱۰همت گزارش شد که مشابه هفته گذشته بود. ارزش معاملات در هرهفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در هفته‌های اخیر به ترتیب ۳.۳همت، ۴.۱همت، ۴.۸همت، ۶.۸همت، ۷.۶همت و ۱۰همت  ثبت شده است.
 
*نوسانات سیاسی در بازار 
به گفته او در بعد سیاسی موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی توسط کشورهای اروپایی به یکی از مهمترین اخبار در سطح جهانی تبدیل شده است. اروپا در گذشته نیز تصمیم مشابهی داشت اما نسبت به واکنش ایران نگران بود. اینبار برخی کشورهای اروپایی برخلاف دوران ترامپ، رویه دیگری در مقابل جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند که می‌تواند آثار اقتصادی نیز داشته باشد. از مهمترین مجاری ورود ارز به صورت اسکناس به کردستان عراق میتوان اشاره کرد که برخی هیات‌های غربی در حال مذاکره برای مسدود کردن این راه هستند. از طرف دیگر بانک مرکزی تکلیف کرده تا تمامی ارز حاصل از صادرات به صرافی‌های بانکی برگردد. این مساله بر روی تراستی‌های مستقر در امارات تاثیر خواهد گذاشت و میتواند از یک طرف میزان صاردات فلزات را کاهش دهد و از طرف دیگر انتقال ارز به داخل کشور را مختل کند ازین جهت که بانک‌ها و صرافی‌های بانکی، مستقیما تحریم هستند. با این اوصاف در هفته‌های آتی میتوان انتظار نوساناتی در نرخ ارز را داشت که جنبه سیاسی دارد.
 
*افزایش اونس طلای جهانی و بیتکوین 
وی در خصوص بازارهای جهانی، عنوان کرد: چین به بازگشایی کامل اقتصاد رای داد و همین مساله تحولات مهمی را رقم زد. فلزات با شتاب تندی در حال صعودی هستند. قیمت اسلب فولادی که تا ۴۳۰دلار کاهش یافته بود حالا به ۶۰۰دلار رسیده است. تقویت اسپرد محصولات پلیمری و همینطور کرک اسپرد بنزین میتواند از دیگر نتایج بازگشت رهایی چین از قرنطینه باشد. با گزارشی که از اقتصاد آمریکا در خصوص نرخ تورم داشتیم، شاخص دلار نیز تضعیف شده و احتمال دارد که پس از نشست آتی فدرال رزرو، برای یک دوره شاهد افزایش نرخ بهره در آمریکا نباشیم که همین مساله قیمت اونس طلا و بیت کوین را نیز بالا برده است.
 
*تلاطم گزارش‌های فصلی  
هلالات در خصوص گزارش های فصلی تصریح کرد: در سطح بازار، گزارش‌های فصلی از راه رسیده که طبیعتا تلاطم بزرگی بر روی نمادها و کلیت بازار ایجاد میکند. برداشت اولیه ما این است که برخلاف انتظارات، شرکت‌هایی که با حذف ارز ترجیحی شاهد جهش درآمد و سود بودند، با گذر زمان شاهد کاهش حاشیه سود نباشند. آنچه از گزارش‌ها بر می‌آید این است که شرکت‌ها توانسته‌اند تا حدی حاشیه سود را حفظ کنند و این مساله باعث می‌شود تا شرکت‌ها و صنایع مرتبط با این موضوع، در کانون توجه سرمایه‌گذاران باشد.
 
*زمستانِ خوش‌قدم 
رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار ادامه داد: در طرف دیگر در پاییز ۱۴۰۰ با توجه به افزایش با اهمیت نرخ تورم در اقتصاد جهانی، شاهد صعود مقطعی قیمت کامودیتی‌ها بودیم که البته پس ازان با جنگ روسیه و اوکراین تشدید هم شد. این مساله باعث شد تا سودآوری شرکت‌های کامودیتی محور در پاییز ۱۴۰۰ در سطح بالایی قرار گیرد به شکلی که تکرار آن در پاییز ۱۴۰۱ امکان‌پذیر نباشد ضمن اینکه دلار نیمایی بسیار کمتر از تورم رشد کرده و همین مساله در کنار افزایش با اهمیت قیمت انرژی، سودآوری را نزولی کرده است. با این حال باید توجه کنیم که رقابت در بورس کالا، افزایش دلار در بازار آزاد و بهبود قیمت در بازار جهانی فضای بهتری ایجاد کرده به شکلی که تصور میکنیم زمستان ۱۴۰۱ سودآوری بهتری نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شود.
 
*ریسک نقد ماندن 
به عقیده او درخصوص وضعیت بازار باید توجه کنیم که شکست و تثبیت شاخص کل در محدوده بالای یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد یک رویداد مهم روانی است. باتوجه به تورم مورد انتظار و همینطور وضعیت نرخ دلار، هرچند سهام مستعد اصلاح یا استراحت به نظر برسد اما سرمایه‌گذاران ریسک نقد ماندن را به سختی می‌پذیرند و همین باعث شده که عموم سهم‌ها پس از یک دوره رشد، شاهد حرکت جانبی در قالب یک موج اصلاح زمان باشند اما دامنه حرکت نمادها و نوسان روزانه آنها بسیار بالاست. توصیه می‌شود در روزهای منفی جهت خرید سهام پرپتانسیل اقدام لازم صورت گیرد و در روزهای هیجانی مثبت، از خرید در آستانه بالای قیمتی تا حد ممکن پرهیز شود. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =