بورس، در قضایای برجامی نیمه خالی لیوان را میبیند

بازار سهام که طی اسفند و هفته اول کاری فروردین می‌رفت تا طعم تعادل را بچشد، با اخباری مبنی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات مجازی ایران و ۱+۴ وارد شرایط برزخی شد. تعیین روز سه شنبه به عنوان تاریخ جلسه حضوری ۱+۴ و ایران باعث شد تا سیاست صبر، یکبار دیگر در دستور کار اهالی بازار قرار گیرد.

حرکت نمادهای معتدل به سمت صف فروش

به گزارش بیداربورس، در بازار سهام وقتی فضا مبهم می‌شود و لازم به صبوری باشد، خریداران عقب می‌نشینند اما فروشنده‌ها تقویت می‌شوند که این مساله باعث شد تا نمادهای متعادل شده نیز به سمت صف فروش بروند و در هفته‌ای که گذشت کمترین رقم ارزش معاملات ثبت گردد.

سایه سیاست بر بورس

آنچه از مصاحبه‌های سیاسی آقای عراقچی بر می‌آید این است که مذاکرات با سرعت و در هفته‌های آینده تکرار می‌شود. به بیان دیگر هر چند روز یکبار طی دوماه آینده اعضا در وین گرد هم می‌آیند. این مساله می‌تواند فضای انتظار را طولانی‌تر کند که منجر به یک رکود می‌شود. در چنین شرایطی تغییر در دامنه نوسان و طبعا افزایش دامنه منفی نمی‌تواند منجر به تعادل بخشی شود چون فعالان بازار سیاست عدم خرید را در پیش گرفته‌اند.

محدودیت ها کرونا میتواند بازار را مثبت کند!

برخی دیگر دیدگاه متفاوتی دارند که تعداد آن ها هم کم نیست. آنها می‌گویند بازار سهام در روزهای آینده حساسیت خود را نسبت به مذاکرات از دست می‌دهد و بیش واکنشی فعلی جای خود را به کم واکنشی می‌دهد. همچنین اعتقاد دارند که تعطیلی تمام صنوف به دلیل اوج گیری #کرونا می تواند فضا را به سمت بازار سرمایه مثبت کند.

روی خوش بازار به صنایع اثرگرفته از برجام

کاهش حساسیت بازار به اخبار سیاسی و نظامی در گذشته دیده شده اما عموما این ذهنیت وجود داشته که مساله بسیار زمان بر است اما همکنون، تنها ۲ ماه از عمر دولت باقی مانده و هر هفته، برای دولت بسیار مهم است لذا ممکن است بازار با نزدیک شدن به شرایط توافق، به گروه‌هایی که از برجام تاثیر مثبت مستقیم می‌گیرند روی خوش نشان دهد. تا اینجا که بازار، همه صنایع را با یک چوب زده است و در قضایای برجامی نیمه خالی لیوان را میبیند.

تعطیلی صنوف تنور بازار را داغ کرد

در خصوص تاثیر تعطیلی‌های کرونایی نیز باید گفت در فروردین ۱۳۹۹ و تعطیلی دو هفته‌ای پاییز، این مساله مشاهده شد که خانه نشینی و تعطیلی صنوف، تنور بازار سرمایه را داغ کرد. در میانه پاییز شاخص به ۱.۵میلیون واحد رسید و یک برگشت با اهمیت از کف را تجربه نمود لذا این سناریو در گذشته تجربه شده است.

بورس در بدترین روزهای خود

حالا در شرایطی به سمت انتخابات ریاست جمهوری می‌رویم که کرونا و واکسینه کردن بر علیه آن، در بدترین شرایط است. بازار سرمایه بدترین روزهای خود را سپری می‌کند و دولت تمام توان خود را جهت بازگشت آمریکا به برجام معطوف کرده تا ازین جهت بزرگترین دستاورد خود را حفظ کند.

عوامل تاثیرگذار بر بورس؟

سه مساله بر جهت کلی بازار اثر خواهد داشت. نخست تصمیم‌گیری‌ها در خصوص زمان و نحوه تغییر دامنه نوسان است. دوم انتخابات ریاست جمهوری در دو ماه آینده است که یک ماه دیگر ثبت نام کاندیدهای ریاست جمهوری برگزار می‌شود. سوم مذاکرات برجامی، سرعت پیشرفت و واکنش بازارهای موازی خصوصا حواله ارزی است که بر ذهن تحلیلی بازار اثر می‌گذارد.

کد خبر 2620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =