تک نرخی شدن دلار قیمت آن را کم نمی‌کند

یک اقتصاددان با بیان اینکه برخی از اقدامات، موجب تک نرخی شدن ارز خواهند شد اما با این اوصاف روند صعودی دلار ثابت نخواهد ماند، اظهار کرد: این عوامل تنها میتوانند رانت بازی را متوقف کنند.

کامران صداقت – اقتصاددان در خصوص اطلاعیه بانک مرکزی در رابطه با حذف دلار توافقی و نزدیک شدن دلار به تک نرخی شدن به بیدار بورس، گفت: در حال حاضر دلار عملا تک نرخی شده است و اگر نرخ‌های مختلفی همچون دلار نیمایی و ... در بازار وجود دارد تنها یک سوپاپ اطمینان برای مایحتاج عمومی دولت است که بتواند براساس آن معیشت مردم را برطرف کند.

وی با بیان اینکه دلار نیمایی و امثال آن‌ها را می‌توان دلار معیشتی نامید که به نوعی سوبسیت یا یارانه است، افزود: این نوع ارزها می‌توانند در زمینه تعادل اجتماعی وفرهنگی نقش آفرینی کنند اما از لحاظ اقتصادی این گونه ارزها نوعی رانت برای برخی از افراد جامعه خواهند بود.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: برخی از انواع  ارزهای موجود در کشور  مانند ارز نیمایی برای تمام آهاد مردم (تولیدکنندگان و صادرکنندگان) در دسترس نبوده است در این صورت براساس شاخص‌های اقتصادی موجود در کشور اگر ضریب اقتصادی و فیزیکی دسترسی برای همگان وجود نداشته باشد، شکل دهنده نوعی رانت است.

** روند افزایشی دلار همچنان ادامه دارد

صداقت با اشاره به اینکه اگر انواع قیمت‌گذاری ارز از بین برود و دلار به تک نرخی شدن نزدیک شود تنها جنبه رانتی آن از بین خواهد رفت، گفت: اما در قیمت آن هیچ تاثیری نخواهد داشت و به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار ارز  در خصوص پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال، اظهار کرد: کاهش اندک نرخ دلار در این روزها به دلیل نوسانات سینوسی آن بوده است و در ادامه ما شاهد روند خطی رو به رشد دلار خواهیم بود.

**دلار ۵۵ هزار تومانی عیدی ۱۴۰۲

وی در ادامه گفت: روزی که رییس بانک مرکزی وقت به منصب خود برگزیده شده نرخ دلار در کانال ۴۴ هزار تومان بود اما چند روز نرخ دلار کاهشی شد ولی کمتر از یک هفته مجدد دلار به کانال ۴۴ هزار تومان بازگشت که به این حالت چسبندگی قیمت می‌گویند.

صداقت با اشاره بر اینکه زمانی نرخ ارز روی عددی باقی ماند آن نرخ را نرخ تعادلی میخوانند و نمی‌توان با اهرم‌های اجباری آن را تغییر داد، افزود:  بنابراین سیر نزولی دلار کاملا دور از ذهن است و تا پایان سال ما شاهد دلار ۵۰ تا ۵۵ هزار تومانی در کشور خواهیم بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =